חודשים של הכנה: הארגונים שמאחורי מחאת הסטודנטים בארה"ב

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", גל ההפגנות הפרו-פלסטיניות המשתולל בשבועות האחרונים באוניברסיטאות בארה"ב תוכנן במשך חודשים על ידי ארגוני שמאל רדיקליים, בהם "סטודנטים לאומיים לצדק בפלסטין". הארגונים הדריכו את המפגינים, לימדו אותם ועזרו להם לתכנן את המחאה. "רשמנו את הערות המפגינים הוותיקים, ולמדנו איך האוניברסיטה הגיבה להפגנות קודמות", אמרה אחת הפעילות באונ' קולומביה

זמן צפייה: 02:57

בשיאו של גל הפגנות פרו-פלסטיניות ואנטישמיות באוניברסיטאות וקמפוסים ברחבי ארצות הברית, ה"וול סטריט ג'ורנל" מפרסם היום (שבת) כי לחלק מההפגנות קדמו אימונים של סטודנטים על ידי קבוצות שמאל רדיקליות ואף אנטישמיות, שהדריכו במשך חודשים את המפגינים.

בלילה שבין שלישי לרביעי כוחות משטרה רבים הצליחו לחדור למבנה בקמפוס של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, לאחר ש"נכבש" בידי קבוצת סטודנטים פרו-פלסטינים. המשטרה אף עצרה 300 מהם. לפי הדיווח, חודשים המחאה הקיצונית, קבוצות סטודנטים מהאוניברסיטה יצרו קשר עם ארגון רדיקלי בשם "סטודנטים לאומיים לצדק בפלסטין", עם בוגרים שניהלו הפגנות בקמפוס בעבר ועם קבוצת "פנתרים שחורים".

מפגינים פרו פלסטינים באוני' קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוני' "קולומביה" | צילום: רויטרס

הסטודנטים למדו בהדרכת קבוצות השמאל הקיצוניות על מחאות עבר באוניברסיטה ועל הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הם אף הלכו לישיבות קהילה והגיעו להרצאות של "פנתרים שחורים" לשעבר, שלימדו אותם על החשיבות לפתרון מחלוקות פנימיות בתוך התנועה שלהם. סואדה פולט, סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת קולומביה שמנהלת הפגנות פרו-פלסטיניות, סיפרה לעיתון: "רשמנו את הערות המפגינים הוותיקים, ולמדנו כיצד האוניברסיטה הגיבה להפגנות קודמות".

למרות שאין קבוצה המרכזת את כל הפגנות הסטודנטים בעניין המלחמה ברצועת עזה, נראה כי הן נמצאות בקשר תמידי עם הארגונים הקיצוניים. קבוצת סטודנטים לאומיים לצד בפלסטין, NSJP, קיימת כבר כ-20 שנים, ויש לה יותר מ-300 תאים ברחבי ארה"ב - שרבים מהם עזרו להפקת ההפגנות בקמפוס בניו יורק ואף לבניית מאהל המחאה הראשי.

חברי התנועה קראו לסטודנטים במשך חודשים להפגין, עד אשר האוניברסיטאות והמכללות בארה"ב יפסיקו את ההשקעות שלהן בגופים שמנהלים יחסים כאלה ואחרים עם ישראל. התנועה קידמה את המחאות בעמודיה ברשתות החברתיות, ואף קראה ל"יום התנגדות" בקמפוסים. עם הזמן, המסרים שלה הפכו ליותר ויותר קיצוניים, כשבטוויטר כתבה הקבוצה: "התנועה לא תושתק, אנו נסלים את המצב עד אשר ימולאו כל הדרישות שלנו".

בעמוד הארגון אף פרסמו הנחיות לסטודנטים, איך להפגין בצורה טובה ויעילה יותר. "תלבשו בגדים נוחים ותנעלו נעלי ספורט. תביאו גם חטיף אנרגיה ומים", כתב חבר התנועה והוסיף: "תביאו גם בנדנה למקרה שיעקבו אחריכם". עוד כתב: "אם מישהו נעצר, אל תתמהמהו יותר מדי, או שיקפלו לכם את ההפגנה".

עמוד הטוויטר של הארגון פעיל מאוד, ובאופן קבוע עולים סרטונים ותמונות אשר מסקרים של ההפגנות ברחבי ארה"ב. בנוסף, מעלה הקבוצה חומרי תעמולה. כך למשל, נכתב בתמונה מצוירת "לחיי אינתיפאדאת הסטודנטים. דחה נורמליזציה - תמוך בהתנגדות", ובציוץ אחר כתבו כי תימן מציעה לימודים אקדמיים חינם למי שסולק מהמוסד בו למד בגלל שהיה שותף בהפגנות.