מה זה בכלל "ווארט" - ומה מומלץ לא לעשות בדייט הראשון?

רגע לפני ש"ווארט" תעלה לאוויר, שוחחנו עם יקי רייסנר, אחד השדכנים שנכיר בתוכנית, וביררנו מה יכול להפוך שידוך לבעייתי ("אחרי גיל 24 אתה כבר נחשב זקן") - ומה לא כדאי לעשות בפגישה הראשונה?  | "ווארט", הדרך לחתונה כמו שלא הכרתם מעולם

זמן צפייה: 00:51

"ווארט", תוכנית הדוקו-ריאליטי החדשה של רשת 13, תעסוק בעולם השידוכים החרדי ותחשוף לראשונה את הדרך לחתונה המיוחלת בחברה החרדית. במהלך התוכנית תתועד קבלת ההחלטות בתהליך השידוך והקווים המנחים בבחירת הפרטנר הזוגי.

לכתבות נוספות:

במסגרת התוכנית, "מועצת השדכנים" תלווה את המשתתפים. המועצה, שמורכבת בין היתר גם מיקי רייסנר ושרה פכטר, דמויות מובילות בקהילה החרדית, תעסוק בכל פרק במספר זוגות ותנסה לשדך עבור כל אחד את בן או בת הזוג המושלמים במטרה להגיע לווארט. לקראת עליית הסדרה, שוחחנו עם יקי רייסנר ובדקנו, מה צפוי לנו בתוכנית, מה מותר ואסור לעשות בפגישה הראשונה בשידוך ומה זה בכלל ווארט?

אז קודם כל, מה זה בכלל ווארט?

המילה ווארט משמעותה "מילה" ומקורה ביידיש. הכוונה היא שכל צד נותן את המילה שלו שהשידוך נסגר ומכריזים רשמית שהחתונה המיוחלת תצא לפועל בקרוב. המשפחות מרימות לחיים, אם הכלה ואם החתן שוברות יחד צלחת חרס, בכך מסמנות שהווארט חתום וסגור, ולאחר מכן מברכות את הזוג הצעיר.

"חגיגת הוווארט היא בעצם הסגירה של השידוך. בעיקרון, זוג חרדי שנפגש בשידוך יוצא למספר פגישות, בדרך כלל בין ארבע לשבע, כשבאחרונה הבחור מציע לבחורה. ברגע שהוא מציע לה והיא אומרת לו כן אז מגיעים ההורים של שני הצדדים, אחים, אחיות ועושים טקס סגירה של השידוך שהוא הווארט. זהו הטקס הרשמי שבו הם הופכים להיות זוג. ההורים נפגשים, הזוג מגיע עם כל החברים והחברות וכולם רוקדים ושרים. כאן הזוג הופך להיות רשמי ומתחילים ההכנות וההתארגנות לחתונה. חודשיים- שלושה לאחר מכן כבר יש חתונה".

ולפני הווארט, מה לא כדאי לעשות בפגישה הראשונה?

"עשה – תשאיר טעם של עוד שירצו להמשיך ואל תעשה - אל תמשוך יותר מדי זמן. הפגישה הראשונה היא בעצם פגישת ההתרשמות ובדרך כלל האורך שלה לא יהיה יותר משעה".

לדבריו, "תחשבו על בחור ישיבה שנפגש עם בחורה, זה לא דבר שהוא רגיל בו כמו במגזר הכללי שהוא פוגש חברה לעבודה, יושב איתה ומעשן סיגריה. בחור הישיבה לא ישן לילה לפני, הוא פתאום מתארגן, מתקלח, מתלבש, זה מאוד מרגש אותו ומאוד מותח אותו. גם את הבחורה. אז יש לפעמים למתח וללחץ השפעה על צורת ההתנהגות ולכן כדאי בפגישה הראשונה תמיד לקצר. שלא תהיה יותר משעה. למה? קודם כל כדי להשאיר טעם של עוד. הם לא מחליפים טלפונים בפגישה הראשונה וכל אחד חוזר הביתה, חושב יום יומיים ואומר לשדכן או לשדכנית אם הם רוצים להמשיך או לא והשדכן קובע להם את הפגישה הבאה. ככה זה יהיה גם בתוכנית".

מה מותר ואסור לאכול בפגישה?

"אף אחד לא רוצה להזמין גלידה בפגישה הראשונה, פתאום ההוא אוכל מהר וההיא אוכלת לאט, הפגישה הראשונה צריכה להיות נורא נורא סטרילית. היא פגישה מאוד לחוצה, אז אתה לא מתיישב עכשיו לארוחה, אתה לא מזמין גלידה. זה לא בגלל הדת, צריך לשים לב בין הכללים המנטליים לכללים ההלכתיים. שום דבר לא קשור לאם מותר או אסור, זה מותר אבל זאת כאילו גישה יותר פתוחה והפגישה הראשונה היא מאוד רשמית. תגיעו ללובי של כפר המכבייה, תראו זוג יושב ותוכלו לזהות שהם בפגישה ראשונה לפי צורת ההתנהגות שלהם, הישיבה שלהם, השתייה שמונחת על השולחן. אם תראו עוגה ושהם נותנים ביס אז זו כנראה כבר פגישה שלישית. זו לא פגישה ראשונה, זה עוד שלב".

לכמה שידוכים שונים רווק חרדי יכול ללכת?

"אין לזה גבול לצערנו, כי בחור שיוצא להרבה שידוכים ולא מוצא התאמה זה אומר שהוא לא בן 21, הוא כנראה בן 24 והוא הופך להיות מה שנקרא אצלנו 'זקן'. בגיל 24, 25, אתה כבר מתחיל להיות שידוך בעייתי. זה כבר מתחיל להיות שידוך של מבוגרים, בהגדרה. יש גם הרבה מקרים שעל הבחורה הראשונה יש ווארט, הוא יכול להיפגש עם הבחורה הראשונה חמש פגישות ולהתחתן איתה. וזו הבחורה הראשונה שהוא פגש".

"בגיל 24 אתה כבר מתחיל להיות שידוך בעייתי"
"בגיל 24 אתה כבר מתחיל להיות שידוך בעייתי"

אפשר ללכת לפגישות עם כמה אנשים במקביל?

"לא, לא, לא, מה פתאום. זה כמו למקבל במגזר החילוני. ממש לא. זה לא ראוי ולא עושים את זה".

ומה קורה אם אין קליל?

"כשאחד מהצדדים לא רוצה יותר להמשיך זה נגמר. אגב, וזה מעניין, אין מצב שבחור אומר אני לא רוצה והבחורה אומרת שהיא רוצה. זאת אומרת שקודם כל השדכן נותן לבחורה את התשובה מהבחור, כדי לא לפגוע בכבודה. קודם כל הבחורה שומעת תשובה מהבחור ואז היא נותנת תשובה אם היא רוצה להמשיך או לא".

ולסיום, מה צפוי לנו בסדרה?

"אנחנו נדבר הרבה בסדרה על איך מגיעים לשלב של הפגישה הראשונה, התהליך של עד שהזוג נפגש הוא התהליך המעניין, המשמעותי ואותו אנחנו נראה בתוכנית. יש שם את מועצת השדכנים, אז הם דנים לפני הפגישה, האם השידוך מתאים או לא, למה חושבים שהשידוך מתאים, מהי נקודת ההתאמה. זה לא סתם. רואים אם הם באים מאותו רקע, בגיל הנכון, בודקים אם זה יכול לעבוד. ועל זה בהמשך התוכנית אנחנו נרחיב ונדון".

"בתוכנית נראה את התהליך שקורה לפני שהזוג נפגש"
"בתוכנית נראה את התהליך שקורה לפני שהזוג נפגש"

 

ווארט, הדרך לחתונה כמו שלא הכרתם מעולם, הערב ברשת 13