לאחר שנתניהו דחה את האולטימטום: גנץ מתקרב לפרישה מהממשלה

גורמים במחנה הממלכתי מגדירים את את הדד-ליין שהציב יו"ר מפלגתם, 8 ביוני, כתאריך שאינו סופי. גורמים בסביבתו של גנץ משמיעים דברים ברוח דומה - וייתכן כי חוק הגיוס יהווה סיבה לעזיבת הממשלה. ברקע: רצונו של גנץ לשמור על קולות עם אוריינטציה ימנית

זמן צפייה: 01:26

בחלוף כיממה מהצהרתו, השר בני גנץ מתקרב הערב (ראשון) לפרישה מהממשלה. לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה מיידית את האולטימטום שהציב גנץ, גורמים במחנה הממלכתי הודיעו כי הדד-ליין שהציב גנץ, 8 ביוני, הוא אינו "תאריך קדוש". ח"כ מתן כהנא, חבר סיעת המחנה הממלכתי, אישר הבוקר כי ייתכן שפרישת מפלגתו תגיע לפני יוני. גורמים בסביבתו של גנץ חזרו על דברים ברוח דומה.

ההחלטה להציב תאריך יעד רחוק יחסית לפרישה הצפויה מהממשלה עשויה לנבוע ממספר סיבות. ייתכן כי גנץ מתכנן לתלות את פרישתו מהממשלה בחוק הגיוס, ולהשתמש בערער שמפלגתו הגישה על החוק כחלק מרכזי בעילת הפרישה.

בנוסף, יו"ר המחנה הממלכתי שואף לשמור על קולות של מצביעים בעלי אוריינטציה ימנית - שמתנגדים לעזיבת הממשלה במהלך המלחמה. לצד השיקולים הפוליטיים ישנו גם שיקול ענייני וחשש מהשארת עמדת ההשפעה בידי שרי הימין הקיצוני בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, בעת בה עלולה לפרוץ מלחמה גדולה בגבול הצפון.

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
ישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

כזכור, גנץ דרש בהצהרתו כי קבינט המלחמה "יציג תוכנית פעולה עד 8 ביוני", שבין דרישותיו: השבת החטופים, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ חוק הגיוס.

מלשכת נתניהו נמסר לאחר הצהרת גנץ: "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה - סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית".