הרצוג נאם עם בגד קרוע, ופנה לחטופים: "לא נשקוט עד שתחזרו"

נשיא המדינה נאם בטקס הממלכתי לפתיחת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ופנה לחטופים: "לא נשקוט עד שתחזרו". הוא הדגיש: "לא בחרנו במלחמה הזאת - אך לא נניח את החרב כל עוד אויבינו יבקשו להשמידנו", והעביר מסר לחרדים: "השירות בצה"ל הוא זכות - לא נטל"

זמן צפייה: 18:37

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הערב (ראשון) בכותל המערבי בטקס הממלכתי לפתיחת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. הרצוג נאם בבגד קרוע: "סמל לאבל ויגון של עם שלם בשנה זו - שנת אבל לאומית. סמל לקרע מדמם בלב העם, בליבה של מדינת ישראל - שכולה, מיוסרת ובוכה בכי תמרורים". הוא פתח את דבריו בקריאה להשבת החטופים: "לכל אורך הימים הלאומיים האלה, אנחנו לא שוכחים לרגע שאין גדולה ממצות פידיון שבויים. אנחנו חייבים לגלות אומץ ולבחור בחיים, לא לנוח ולא לשקוט - עד שישובו כולם הביתה".

הרצוג אמר: "הקרע המדמם שכולנו מרגישים בליבנו השנה, לא יכול להישאר חסר משמעות. המשפחות השכולות אומרות לי את זה שוב ושוב. הקרע בלב של העם - חייב לאחות את הקרע בעם. הקריעה הזאת היא גם קריאה וזעקה. קריאה לעשייה ולתקומה כעם אחד". ברקע סוגיית חוק הגיוס, אמר הנשיא: "ההגנה על ביטחון ישראל והשירות בצה"ל - הם זכות עצומה, לא נטל".

הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"מעולם לא רצינו ולא בחרנו במלחמה הנוראה הזו, ולא בקודמותיה", אמר הנשיא. "כל שרצינו הוא לחזור לציון, ממנה הוגלינו בכוח הזרוע, ולחדש בתוכה את חירותנו. לבנות פה חיים, עתיד ותקווה. תמיד חלמנו על שלום ושכנות טובה עם כל העמים והמדינות באיזור - ולא נחדול מכך לעולם. אך כל עוד אויבינו יבקשו להשמידנו, לא נניח את חרבנו".

Whatsapp Image 2024 05 12 At 2
הטקס לפתיחת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בכותל המערבי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בנאומו, סיפר הנשיא את סיפוריהם של הנופלים, בהם סגן-אלוף סלמאן חבקה וסגן-אלוף תומר גרינברג שלחמו זה לצד זה ונפלו בקרבות בעזה במלחמת חרבות ברזל. "הרעות הזו היא ברית ישראלית חוצת אמונות, דתות ועמדות", אמר הנשיא. "אני זועק מכאן את זעקתן של המשפחות השכולות הדרוזיות והבדואיות, שדרשו ממני ודורשות מכולנו להכיר בזכות להיות חלק מהסיפור הישראלי – כשווים בין שווים, במלוא מובן המילה".

הרצוג נשא תפילה להחלמת הפצועים בגוף ובנפש: "עלינו לתמוך בהם ובמשפחותיהם בקרבות השיקום הקשים והמייסרים, ובטיפול בצלקותיהם – הפיזיות והנפשיות".