גלנט: "זו מלחמת אין ברירה שתימשך עד השבת החטופים ופירוק חמאס"

שר הביטחון נשא דברים בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים, ואמר כי "המלחמה תעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה"

זמן צפייה: 05:16

ישראל מתייחדת עם נופליה: ישראל מציינת היום (שני) את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בצל המלחמה שנמשכת וסופה לא נראה באופק. ב-11:00 תישמע צפירת זיכרון של שתי דקות, ולאחר מכן יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים אמר שר הביטחון יואב גלנט: "זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות. זו מלחמה שתימשך עד אשר נשיב את חטופינו, נפרק את שלטון החמאס ואת יכולותיו הצבאיות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה".

"עשרים וחמישה אלף, וארבעים שמות - זהו מחיר הדמים הכבד מנשוא, אותו נאלצנו לשלם, כדי להבטיח את חיי עם ישראל בארצו", אמר שר הביטחון בפתח דבריו, "כל שם, כאן בהיכל הזיכרון, בשורות הלבנים הדוממות, זועק חלומות ותקוות שהתנפצו, אהבות וחברויות שנגדעו ביעף, וכאב אין קץ – על שהיה ואיננו עוד".

"השנה, התווספו אל כותל הזיכרון לבנים רבות, רבות מדי – במלחמה שנפתחה עלינו מדרום ומצפון, איבדנו למעלה מ- 1500 מטובי בנינו ובנותינו, מתוכם 716 אנשי מערכת הביטחון", המשיך גלנט, "מיד כאשר פרצה מתקפת הטרור הרצחנית כנגד אזרחי ישראל, הסתערו באומץ רב, לוחמי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, מגוייסים ומתנדבים, כשהם נחושים לבצע את משימת- להגן על מדינת ישראל. משעות הבוקר המוקדמות של שמחת תורה, ועד לרגעים אלו, לוחמינו ממשיכים בלחימה כנגד האויב".

שר הביטחון יואב גלנט וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם בקריית שאול
שר הביטחון יואב גלנט וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם בקריית שאול | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

עוד אמר שר הביטחון: "רבים הם סיפורי הגבורה שהותירו חללי המערכה, רבים עוד יותר הם אלו שעוד יתגלו בעתיד. על שניים מהם, המגלמים בתוכם את הערכים החשובים ביותר בדמותו של הלוחם והמפקד, זכיתי לשמוע בפירוט, ואבקש להזכיר כאן: יוסי טהר, בן לאלי ומזל, יליד מושב עזריקם. לוחם ומפקד באגף המבצעים בשירות הביטחון הכללי, החל את דרכו בצה"ל כלוחם ומפקד בשייטת.13. יוסי השתתף ופיקד על מבצעים נועזים ומסוכנים, רובם יישארו חסויים עבור הציבור בישראל, אך על גבורתו ניתן ללמוד מפעולתו בבוקר השבעה באוקטובר".

"בשעה שאשתו וארבעת ילדיו נכנסו למרחב המוגן, יצא יוסי לחזית יחד עם צוות לוחמים לחלץ לוחם מהיחידה שנפצע אנושות סמוך לקיבוץ גבים. לאחר שהצליח לפנות את הפצוע, תחת אש כבדה המשיך הצוות בפיקודו לכיוון קיבוץ מפלסים. בשער הקיבוץ, הצוות נתקל בעשרות מחבלים שניסו לפרוץ פנימה. יוסי הסתער קדימה וניהל מולם קרב בלימה על הקיבוץ. יוסי נורה ונהרג. גם את משימתו האחרונה, בלימת ההסתערות על קיבוץ מפלסים - הוא הצליח להשלים".

"כאשר הגיעה בשורת האיוב, על נפילתו של יוסי, למשפחת טהר, היא פגשה משפחה למודת שכול וסבל - לפני 22 שנים, נהרג רועי, אחיו של יוסי, לוחם בחטיבת הנח"ל. לפני 42 שנים נפל בלבנון דודו של יוסי, שעל שמו הוא נקרא.
שלושה קברים זה לצד זה, שלוש אבנים כאן בהיכל הזיכרון, ומשפחה אחת המנסה לאחות את השברים, אך פוגשת שוב את השכול והכאב".

שר הביטחון יואב גלנט בקריית שאול
שר הביטחון יואב גלנט בקריית שאול | צילום: אריאל חרמוני, משרד הב

"בשעה שיוסי נלחם על הגנת קיבוץ מפלסים, ניהל רב סרן רועי צ'אפל, מ"פ עורב נח"ל, קרב הרואי להגנה על הישובים סופה, חולית וניר יצחק. עם שחר, מיד כשהחלה ההתקפה הרצחנית, החפ"ק של רועי כבר היה בשטח רכב דוד בודד מול חוליות המחבלים שדהרו לגדר. רועי היה הראשון לזהות את ההתקפה, הוא הקפיץ כוחות לכל רחבי הגזרה, חילק פקודות לחייליו שנותרו בבסיס סופה, והתקשר להזהיר את הרבש"צים של שלושת הישובים שבגזרתו".

"קולו נשמע בבירור ברשת הקשר: 'משימתנו - הגנה על מרחב הישובים. אני חוזר הגנה על מרחב הישובים. קו ההגנה נפרץ. קו ההגנה הוא קו המכשול'. מול נחילי המחבלים, רועי יורד מרכב החפ"ק ומבצע ירי, תוך שהוא מכווין את הטנק הבודד הנמצא תחת פיקודו, לירי לעבר חוליות מחבלים ומורה לכח בנגמ"ש לנוע להגן על הישוב חולית. כאשר מתקבל דיווח על כח שמותקף באנדרטת 'דנגור' הוא מסתער לכיוון. מול עשרות מחבלים, לוחמים רועי וחבריו קרב הירואי, עד שרועי נורה מירי צלף ונופל בקרב. זו היתה אמורה להיות עבורו השבת האחרונה בצה"ל, רגע לפני הטיול הגדול לאוסטרליה, חלום שנותר מיותם".

"קילומטרים בודדים, זרועים בכוחות אויב, הפרידו בין יוסי ורועי בנופלם. הם לא הכירו זה את זה, אך פעלו באופן דומה, בחתירתם למגע עם האויב, באומץ ליבם ובדוגמה האישית. היו אלו רוח הקרב והנחישות של לוחמינו, אשר בלמו את נחשולי המחבלים בשטחנו, ובהמשך הפכו את קיני הטרור ברצועת עזה, למלכודות מוות עבור האויב".

"ברצועת עזה, בגבול הצפון, ביהודה, בשומרון ובגזרות מרוחקות יותר - לוחמי צה״ל נלחמים גם בשעה זו, במלחמה הצודקת ביותר שידעה מדינת ישראל. זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות. זו מלחמה שתימשך עד אשר נשיב את חטופינו, נפרק את שלטון החמאס ואת יכולותיו הצבאיות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה".

חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בבוקר יום הזיכרון
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בבוקר יום הזיכרון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"קהל נכבד, לצד הכאב שאין לו סוף והקושי העצום, אני מבקש להעלות על נס את הגבורה, את השותפות ואת האחדות - גילויי הגבורה של ההורים המגנים על ילדיהם במתקפת הרצח, והלוחמים המסתערים אל מול האש, גילויי השותפות של בנות ובנים מכל חלקי העם, הלוחמים כתף אל כתף תחת אש אויב, לאורך חודשים ארוכים. והאחדות, זו המאפיינת כל כך את שדה הקרב זו הנחוצה לנו כדי לעמוד במשימותינו ולממש את מטרותינו, כצבא, כחברה וכמדינה. איתה נוכל להשיג הכל, ובלעדיה לא יהיה לנו דבר".

"מערכת הביטחון מחויבת לפעול בכל דרך, כדי להשיב את החטופים לישראל, להילחם עד לחיסול החמאס, ולהשיב בביטחון לביתם את כל תושבי ישראל - בצפון ובדרום. יקיריי, בני המשפחות השכולות – אין מזור לכאב השכול שפרץ לחייכם וקטע את התוכניות ואת החלומות. אתם שבכל יום אוזרים מחדש את תעצומות הנפש, זוקפים ראש ודבקים בחיים מהווים עבורי מקור עוצמה ומקור השראה. גם היום כמו תמיד, אנו זוכרים את יקיריכם, רעינו הנופלים, וממשיכים לפעול מתוך מחוייבות עמוקה לדרך בה פסעו".

"אני, אלוף במילואים יואב גלנט, שר הביטחון של מדינת ישראל, מתחייב - כאן, במקום הקדוש הזה - לזכור ולהזכיר את כל חללינו", סיכם שר הביטחון, "קירות ההיכל מהדהדים את שמותיהם, ויהדהדו אותם עד עולם. זו שבועתי, זו שבועתנו: הנציח את זכרם ולהעביר את מורשתם מדור לדור. יהי זכרם של חללי מערכות ישראל ברוך ונצור בליבנו לעד".

הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר אמש בטקס הממלכתי בכותל המערבי: "כמפקד צה"ל במלחמה, אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל ב-7 באוקטובר. את משקלה על כתפיי אני חש בכל יום, ובליבי אני מבין היטב את משמעותה. אני מרכין ראש לזִכרם של האזרחים שלא הספקנו להציל, של עמיתינו חברי כיתות הכוננות וכוחות הביטחון, ושל חללי צה"ל, גברים ונשים במילואים ובסדיר, שנפלו בקרבות מאז פרוץ המלחמה ועד היום".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל
הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם בטקס בבגד קרוע, "סמל לאבל ויגון של עם שלם בשנה זו - שנת אבל לאומית. סמל לקרע מדמם בלב העם, בליבה של מדינת ישראל - שכולה, מיוסרת ובוכה בכי תמרורים". הוא פתח את דבריו בקריאה להשבת החטופים: "לכל אורך הימים הלאומיים האלה, אנחנו לא שוכחים לרגע שאין גדולה ממצות פידיון שבויים. אנחנו חייבים לגלות אומץ ולבחור בחיים, לא לנוח ולא לשקוט - עד שישובו כולם הביתה".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הרצוג אמר: "הקרע המדמם שכולנו מרגישים בליבנו השנה, לא יכול להישאר חסר משמעות. המשפחות השכולות אומרות לי את זה שוב ושוב. הקרע בלב של העם - חייב לאחות את הקרע בעם. הקריעה הזאת היא גם קריאה וזעקה. קריאה לעשייה ולתקומה כעם אחד". ברקע סוגיית חוק הגיוס, אמר הנשיא: "ההגנה על ביטחון ישראל והשירות בצה"ל - הם זכות עצומה, לא נטל".

יום הזיכרון תשפ"ד 2024, הר הרצל, ירושלים
יום הזיכרון תשפ"ד 2024, הר הרצל, ירושלים | צילום: דוברות משרד הביטחון
יום הזיכרון תשפ"ד 2024, הר הרצל, ירושלים
יום הזיכרון תשפ"ד 2024, הר הרצל, ירושלים | צילום: דוברות משרד הביטחון
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שמונה בערב יום הזיכרון
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שמונה בערב יום הזיכרון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90
בית העלמין הצבאי בצפת, הבוקר
בית העלמין הצבאי בצפת, הבוקר | צילום: דוד כהן, פלאש 90

משנת 1860 ועד היום נפלו 25,040 חללים במערכות ישראל. הנתון כולל את חמשת חיילי צה"ל שנפלו בסוף השבוע בקרבות בעזה וחייל נוסף שנהרג בתאונת דרכים. מיום הזיכרון אשתקד ועד היום נוספו 766 חללים למניין הנופלים ועוד 61 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. 716 חללי מערכות ישראל נפלו במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', בהם 642 חללי צה"ל הכוללים 39 חברי כיתות כוננות, 68 חללי משטרת ישראל ו- 6 חללי שב"כ.