התובע בהאג מזהיר: "איומים על ביה"ד - עבירה על החוק הבינ"ל"

ברקע ההיערכות בישראל לכך שבית הדין יוציא צווי מעצר בינ"ל נגד רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל, ולאחר הודעתו של נתניהו בה כינה את הצווים "פשע שנאה אנטישמי חסר תקדים" וקרא למנהיגי העולם "לצאת בתקיפות נגד הצעד השערורייתי", התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים קאן, פרסם הודעה חריגה מבלי להזכיר את ישראל - וקרא "להפסיק לאלתר את האיומים על בית הדין"

זמן צפייה: 00:30

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים קאן, פרסם היום (שישי) הודעה תקיפה בה גינה איומים על ביה"ד, ודרש ש"כל הניסיונות להפחיד או להשפיע על פקידי בית הדין ייפסקו לאלתר". קאן ציין כי ניסיונות כאלה מהווים הפרה של החוק הבינלאומי, וכתב: "איומים נגד עובדי בית הדין הם אסורים - ועלולים להוות עבירה נגד עשיית צדק לפי סעיף 70 לאמנת רומא".

ההודעה החריגה, בה לא הוזכרה ישראל מפורשות, מגיעה ברקע ההיערכות בישראל לכך שבית הדין יוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד רה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, לאחר שנתניהו כינה את הצווים "פשע שנאה אנטישמי חסר תקדים" - וקרא למנהיגי העולם "לצאת בתקיפות נגד הצעד השערורייתי".

התובע הראשי כתב: "משרד התובע מודע לכך שיש עניין ציבורי משמעותי בחקירותיו, והוא מקבל בברכה הערות, העברת חששות ומעורבות בפעילותה מצד מדינה ונבחרי ציבור, ארגונים לא ממשלתיים, חוקרים ופעילים. המשרד שואף לתקשר בצורה בונה עם כל בעלי העניין בכל פעם שהדיאלוג שכזה עולה בקנה אחד עם המנדט שלו על-פי אמנת רומא לפעול באופן עצמאי וללא משוא פנים".

בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג | צילום: רויטרס

"עם זאת, עצמאות וחוסר משוא פנים של מערכת המשפט מתערערים כאשר אנשים מאיימים להגיב נגד ביה"ד או נגד אנשיו, אם המשרד, כחלק מסמכותו, יקבל החלטות כאלו או אחרות לגבי תיקים או חקירות שבית המשפט מנהל", כתב קאן בהודעתו, והוסיף: "סעיף 70 לאמנת רומא אוסר מפורשות על איומים או פעולות 'תגמול' נגד עובדי בית הדין בשל פועלם כחלק ממילוי תפקידם, ובתוך כך להפריע, להפחיד, או להשפיע באופן שחיתותי על פקיד ביה"ד, על מנת לכפות עליו או לשכנע אותו שלא למלא או לבצע כהלכה את תפקידו".

רה"מ נתניהו, השר גלנט והרמטכ"ל הלוי
רה"מ נתניהו, השר גלנט והרמטכ"ל הלוי | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בהודעה שפרסם ביום שלישי, רה"מ נתניהו התייחס לאפשרות הוצאת צווי המעצר על-ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ואמר כי "לבית הדין הזה אין שום סמכות על מדינת ישראל". ראש הממשלה טען: "האפשרות שהוא יוציא צווי מעצר על פשעי מלחמה נגד מפקדי צה"ל ומנהיגי המדינה - שערורייה בקנה מידה היסטורי. שום החלטה, לא בהאג ולא בשום מקום אחר, לא תפגע בנחישות שלנו להשיג את כל מטרות המלחמה".

כמו כן, נתניהו פנה למנהיגי אומות העולם, וכתב כי "ישראל מצפה שיצאו בתקיפות נגד הצעד השערורייתי הזה, צעד שיפגע ביכולת ההגנה העצמית לא רק של מדינת ישראל, אלא של כל הדמוקרטיות בעולם. ישראל מצפה ממנהיגים אלה, שיפעילו את מלוא השפעתם ואת כל האמצעים העומדים לרשותם כדי לעצור צעד מסוכן זה, שיהווה פשיטת רגל מוסרית והיסטורית".