בחמאס לא שוללים עסקה; דיווח: זה המתווה עליו ידונו היום בקהיר

לפי "וול סטריט ג'ורנל", השלב הראשון של העסקה כולל שחרור של 20 חטופים - תמורת הפוגה בת 3 שבועות, שחרור 500 אסירים פלסטיניים והתחייבות ישראלית להשתתף בדיונים על הפסקת אש ארוכת טווח. בשלב הבא, תיכנס לתוקף הפוגה בת 10 שבועות - וצה"ל ייסוג ממסדרון נצרים שמפריד בין צפון הרצועה לדרומה. בלינקן: "ההצעה שהוצגה לחמאס נדיבה, הם צריכים להחליט מהר". מצרים: "אנחנו אופטימיים"

שלטים עם תמונות החטופים בתל אביב
שלטים עם תמונות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

בזמן שבישראל מתלבטים בין עסקת חטופים למבצע נרחב ברפיח: גורם בחמאס מסר הלילה (שני) לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "אין לארגון בעיות מהותיות עם המתווה שהוצג". משלחת חמאס בראשות סגנו של סינוואר חליל אל-חיה צפויה להגיע היום לקהיר, ולדון בפרטי העסקה המתגבשת. שר החוץ המצרי סאמח שוקרי אמר: "אנחנו אופטימיים בנוגע לעסקה, וממתינים לתשובות מישראל ומחמאס". בתוך כך, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם את תוכן ההצעה, שדווח מפי גורמים במצרים.

על-פי הדיווח, בשלב הראשון ישוחררו 20 חטופים וחטופות - תמורת הפוגה של 3 שבועות בלחימה ושחרור 500 אסירים פלסטיניים שכלואים בישראל. במקביל, ישראל תתחייב להשתתף בדיונים על הפסקת אש ארוכת טווח ברצועת עזה.

בשלב השני של העסקה, תיכנס לתוקף הפוגה בת 10 שבועות, במהלכה צה"ל ייסוג ממסדרון נצרים, המפריד בין צפון הרצועה ודרומה - מבלי לאפשר חזרה מלאה של עזתים לצפון הרצועה. במהלך תקופת הזמן הזו, לפי ה"ג'ורנל", השיחות בין הצדדים יימשכו.

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן התייחס למתווה המצרי בביקורו בסעודיה. הוא אמר: "בפני חמאס עומדת הצעה נדיבה. הם צריכים להחליט מהר, ואני מקווה שזו תהיה ההחלטה הנכונה". הוא התייחס גם לפעולה האפשרית ברפיח, כאשר לדבריו, "ארצות הברית עדיין לא ראתה תוכנית ישראלית למתקפה על העיר - תוך הגנה על אזרחים".

שר החוץ המצרי סאמח שוקרי
שר החוץ המצרי סאמח שוקרי | צילום: רויטרס
רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

ובשעה שבישראל מורגשת אופטימיות זהירה בנוגע לסיכויים להגיע לעסקה, במערכת הפוליטית מביעים עמדות שונות בנושא. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' איים אתמול כי אם תאושר עסקה על חשבון פעולה ברפיח - יפיל את הממשלה. מנגד, השר בני גנץ טען כי שחרור החטופים קודם למבצע בעיר הדרומית ברצועה - ויש להביא לעסקה בהקדם.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו אמש, ובין היתר דנו גם על הפעולה האפשרית ברפיח. לפי הבית הלבן, ביידן חזר פעם נוספת על עמדתו ועל התנגדותו למבצע נרחב בעיר. מוקדם יותר אתמול, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר בריאיון לרשת ABC כי "בישראל הסכימו להקשיב לחששות של ארה"ב מפני מבצע ברפיח - והבטיחו לא לפלוש לעיר עד שנחלוק איתם את נקודת המבט שלנו".

רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה | צילום: רויטרס
מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

קירבי התייחס גם לסוגיית הסיוע ההומניטרי ואמר כי "ישראל החלה לעמוד בהתחייבויות שלה בפני הנשיא ביידן". דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי פרסם אתמול הודעה באנגלית לתקשורת הבינלאומית, שם אמר כי "במהלך השבועות האחרונים כמות הסיוע ההומניטרי שהועברה לרצועת עזה גדלה בצורה משמעותית. בימים הקרובים כמות הסיוע שתועבר לעזה תמשיך לגדול עוד יותר. מזון, מים, ציוד רפואי, ציוד מחסות וסיוע אחר. יותר סיוע מועבר לרצועת עזה מאשר שהועבר אי פעם".