צה"ל השתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח, דגל ישראל הונף

לאחר שצה"ל הודיע אמש על תקיפות נקודתיות ברפיח, במהלך הלילה השתלטו הכוחות על הצד העזתי של המעבר הדרומי, חיסלו עשרות מחבלים ותקפו מטרות טרור. במקביל, צה"ל בוחן את תשובת חמאס, והודיע כי משלחת מקצועית תצא לקהיר

זמן צפייה: 06:03

בבוקר שלמחרת התשובה החיובית ששיגרה חמאס על המתווה שהוצע לעסקה, צה"ל הודיע הבוקר (שלישי) כי תקף ברפיח במהלך הלילה, והשתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח. טנקים של צה"ל חצו את הגבול לעזה בנקודה הדרומית הביותר והתקדמו בציר פילדלפי. אמש הודיע צה"ל כי הוא פתח בפעולה מוגבלת בעיר הדרומית ביותר ברצועת עזה. דיווח ב-CNN: "המבצע המוגבל ברפיח נועד להפעיל לחץ על חמאס להתגמש במשא ומתן לעסקה".

לפי צה"ל, הכוחות נטרלו מכונית תופת וכ-20 מחבלים חוסלו ברפיח. משעות הערב, עת תחילת המתקפה, חוסלו יותר מ-100 מטרות טרור. המחבלים ניסו לפוצץ מכונית נפץ על הכוחות, ללא הצלחה. עוד הודיע צה"ל כי הוא בוחן את תשובת חמאס, וכי משלחת מקצועית תצא לקהיר. בסרטון שהופץ, נראים חיילי צה"ל כשהם מאתרים פיר מנהרה באזור.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405061220' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_2lhti80o' duration='62']

בתוך כך, דיווח ב-CNN מפרט על אודות המתווה לעסקה עליו חמאס הציג תשובה חיובית. לפי הדיווח, במהלך העסקה ישחרר חמאס 33 חטופים, בהם בעיקר נשים, ילדים, קשישים וחולים. בתמורה, צה"ל יחל בנסיגה הדרגתית מחלקים ברצועת עזה, ויפסיק טיסות סיור למשך עשר שעות מדי יום. בנוסף, תתאפשר תנועה חופשית של פלסטינים עקורים.

בשלב הראשון, ישוחררו 30 אסירים פלסטיניים, "ילדים" ונשים, על כל חטוף ישראל שישוחרר, ועוד 30 אסירים מעל גיל 50 על כל חטוף מעל גיל 50. חיילות אמורות להשתחרר גם הן, אך על כל חיילת ישראל תצטרך לשחרר 50 אסירות, כולל 30 כאלה שמרצות מאסר עולם.

פעילות צה"ל במעבר רפיח
כוחות צה"ל במעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

לפי המתווה, מדי שבוע ישחרר חמאס שלושה חטופים. בשבוע השישי והאחרון של השלב הראשון, כל החטופים הנותרים מה-33 אמורים להשתחרר. לפי המסמך. חשוב לציין כי מתוך מכסת החטופים, חמאס יוכל לשחרר גם גופות חטופים. בנוסף תורחב מכסת הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועה.

המתווה לא הרחיב במלואו את פרטי השלב השני של ההסכם, שאמור לכלול "תקופת רגיעה בת קיימא" בעזה ושחרור כל החטופים הנותרים, כולל חיילים זכרים. השלב השלישי אמור לכלול תוכנית לשיקום רצועת עזה במשך שלוש עד חמש שנים, במסגרתה ייבנו בתים חדשים ותשתיות לאזרחים.

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח

נזכיר כי אתמול בשעות הערב לאחר מספר ימי המתנה, חמאס פרסם הודעה בה נמסר כי הוא מקבל את המתווה המצרי להפסקת אש ברצועת עזה. ההודעה הועברה על ידי ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, למצרים ולקטר - והתקבלה גם בירושלים. בתגובה להודעת ארגון הטרור, גורמים בישראל הבהירו כי חמאס הביע הסכמה למתווה מצרי "מרוכך" שאינו מקובל על ישראל - כחלק מתרגיל שמטרתו לדחות את פעולת צה"ל ברפיח. לצד זאת, בכיר ישראלי לא שלל את ההצעה על הסף.

בעקבות ההתפתחויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה קיימו התייעצות טלפונית, בסופה נמסר מלשכת רה"מ: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". לצד זאת, בהתייעצות של קבינט המלחמה הוחלט כי ישראל תמשיך לקחת חלק במגעים לעסקת חטופים. "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל", נמסר בהודעה.