הרמטכ"ל: אני אחראי לכישלון צה"ל ב-7 באוקטובר, ומבין היטב את המשמעות

הרמטכ"ל בנאום בכותל בטקס הממלכתי לפתיחת יום הזיכרון: "אני שלחתי את ילדיכם לקרב שממנו לא שבו, ולעמדות שמהן נחטפו - ומרכין ראש". הרצוג נאם בגד קרוע ופנה לחטופים: "לא נשקוט עד שתחזרו". בזמן הטקס: צבע אדום בשדרות ובעוטף

זמן צפייה: 11:19

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה תשפ"ד, בצל המלחמה כבדת הימים והדמים שנמשכת כבר יותר משבעה חודשים: הערב (שני) נשמעה צפירה באורך דקה ברחבי הארץ, ואחריה החל הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. מיום הזיכרון הקודם נוספו לרשימת השכול המתארכת 766 נופלי צה"ל וכוחות הביטחון, מתוכם 12 רק בשבוע האחרון. 834 נרצחו בפיגועים בשנה האחרונה ובסך הכול עוד 1,600 פנים, שמות ומשפחות שזהו עבורן יום זיכרון ראשון כמשפחה שכולה. ברצועת עזה עדיין מוחזקים 132 ישראלים, יותר מ-30 מהם - שמותם הוכרז כבר - נכללים ברשימת הנופלים והנרצחים. הנשיא יצחק הרצוג נאם בבגד קרוע, לאות אבל: "אין מצווה גדולה מפדיון שבויים, לא נשקוט עד שתחזרו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405122045' autoplay='0' credit='' desc='הרצוג נאם בבגד קרוע, ופנה לחטופים: "לא נשקוט עד שתחזרו"' poster='' kid='1_vnn1x3du' duration='1117']

הרמטכ"ל אמר: "במהלך המלחמה באתי לא אחת אל הכוחות הלוחמים ברצועת עזה. דמו בנפשכם את שדה הקרב, ומולי עומד קצין צעיר יחסית – אמיץ ושקול, חדור מטרה ומודע לכובד האחריות. הוא משתף בסיפורי הקרב ובתובנות חשובות, ואני מקשיב לו ולומד. בלכתי משם, הולכת איתי דמות המפקד שבו, ואני יודע שיש על מי לסמוך. בחלוף זמן לא רב מגיעה הידיעה – קרב נועז התחולל בגזרה; יש נפגעים - ווהוא בין הנופלים. זיכרון מבטו הנחוש ומילותיו המחזקות יילכו איתי תמיד. מה כואב האובדן, וכמה ראויה המטרה. בכל יום זיכרון אנו עומדים וקוראים 'יזכור' על פקודים, רעים ומפקדים שאינם; 'על זיו העלומים, וחמדת הגבורה, וקדושת הרצון, ומסירות הנפש'".

"בקוראנו 'זיו העלומים', אנו זוכרים מי היו הנופלים, מה הספיקו בחייהם וּמה לא זכו להגשים."ובאמרנו 'חמדת הגבורה', עומדים לנגד עינינו הרגעים האחרונים, הבחירות הערכיות וההחלטות האמיצות שקיבלו, כדי לעמוד בשבןעתם להגן על  מדינת ישראל. 'חמדה' היא כמיהה עזה להשיג דבר נשגב ונכסף. החמדה היא תמצית הרצון האנושי, משום שהיא מבקשת להשיג את מה שאיננו בהישג היד. פנים רבות לגבורת חיילי צה"ל לדורותיהם בשדה הקרב. סיפורי גבורתם נבדלים זה מזה בזמן, במקום, ובנסיבות, אך לכולם מרכיב משותף אחד: גיבורי צה"ל התגייסו לשורות הצבא מתוך תחושת החובה והמשמעות, ובשעת מבחן היה בהם האומץ לעשות את הדבר הנכון".

"חללי מערכות ישראל חמדו את הגבורה, אך לא ביקשו את המוות. הם שאפו לחיים מלאי משמעות, ללכת בעקבות אהבתם, להגשים את חלומם ולהותיר חותם של עשייה בעולם. הם היו גיבורים למען החיים, ובשם החיים. בנופלם, הם הותירו חותם של גבורה לעולם. ביום זה אנו מרכינים ראש לזִכרם של אלה שלחמו לפנינו ואיתנו במלחמות על תקומת ישראל ועל חירות העם, וחירפו נפשם בקרב נוכח פני אויב; אנו זוכרים את אלה שקיפחו את חייהם בתאונות, ואת אלה שלא יכלו לחולי הגוף או לסערת הנפש".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל
הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד אמר הרמטכ"ל: "בזכרנו את השורות החסרות, אנו נשבעים לעמוד לצד פצועינו - בגוף ובנפש; אנו נשבעים לעשות הכול לאיתור נעדרינו ולהשבתם לארצם; אנו נשבעים לא לשכוח את חטופינו – נשים, גברים, ילדים וזקנים, אזרחים וחיילים – ולא לזנוח את חובתנו העמוקה להשיבם הביתה במהרה. ביום הזיכרון הזה, בשנה ה-76 לעצמאותנו, ובשם כל מפקדי צה"ל לפניי, אני מצדיע ל-25,040 חללי מערכות ישראל. כמפקד צה"ל במלחמה, אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל ב-7 באוקטובר. את משקלה על כתפיי אני חש בכל יום, ובליבי אני מבין היטב את משמעותה. אני מרכין ראש לזִכרם של האזרחים שלא הספקנו להציל, של עמיתינו חברי כיתות הכוננות וכוחות הביטחון, ושל חללי צה"ל, גברים ונשים במילואים ובסדיר, שנפלו בקרבות מאז פרוץ המלחמה ועד היום".

"הם היו לוחמים ולוחמות, שנשאו במלוא האחריות למשימות הביטחון וההגנה; התעלו על גודל השעה, והסתערו מבלי לחכות לפקודה. הן היו חיילות שדבקו במשמרתן ולא נטשוה לנוכח פני הרוע המתקדם לברן. בסערת הלחימה הלחימה שעטו בראשם מפקדים רבים, היישר אל תוך התופת בימים ארוכים של לחימה קשה ונועזת, בין ריכוזי אויב, מעל הקרקע ומתחתיה, התייצבו כולם באומץ מול הסכנה ויכלו לה. אנו חבים חוב שאין לו סוף למי שפסעו במשעול הצר המפריד בין קדושת החיים למסירות הנפש. הם ראו עצמם כמי שבם, לבדם, תלוי גורל המערכה כולה. הם לא חיפשו תהילה לעצמם, זולת מבוקשם להיות מגן לעמם".

"בני המשפחות היקרים, ביום שבו מאבד מפקד אחד מֵחייליו, הופכת אחריותו לחיי פקודיו למחויבות נצח למורשתו ולאוהביו שנותרו אחריו. אני הוא המפקד ששלח את בניכם ובנותיכם לקרב שממנו לא שבו ואל העמדות שמהן נחטפו. אני נושא איתי בכל יום את זכר הנופלים, ואני אחראי לענות לכם על השאלות הנוקבות המדירות שינה מעיניכם. לא הכרתי את כל הנופלים, אך לא אשכח אותם לעולם. לא הספקתי לבקר בבתיהם - אך לעולם אהיה מחויב אליכם ההורים, הבנות והבנים, האחים והאחיות, בני ובנות הזוג, הסבים והסבתות".

"אני עומד בענווה לנוכח גבורתכם לקום אל הכאב, למצוא בכל יום את הכוח בצל האובדן הכבד, ולצקת משמעות חדשה אל החלל שנפער. במלחמה הזאת אנחנו נחושים להשלים את המשימה, הגם שאנחנו מֵבינים את המחיר. כל עוד אויבינו קמים עלינו, נעמוד על המשמר, נהיה נכונים ודרוכים, נגיב בעוצמה לכל ניסיון לפגוע בנו, ונשכים להכות בקם להורגנו. חיילי וחיילות צה"ל, מפקדים ומפקדות. ביום שבו לבשנו את מדי צה"ל, עטִינו על גופנו את גלימת האחריות. מיום גיוסנו אנחנו מאוחדים למען מטרה ראויה אחת – ההגנה על המדינה. כך היה וכך יהיה. זוהי זכות גדולה לפקד עליכם – גיבורים וערכיים , נחושים ומסורים, הנכונים ליטול סיכון למען המטרה הראויה הזאת, הראויה ביותר. חובנו לַנופלים נמתח מֵראשית הדורות; לכל מי שחלמו על 'ארץ חמדה, טובה ורחבה' ולא זכו לבוא בִּשְעריה; ולכל אלה ששבו אליה, נאחזו באדמתה, וחמדת גבורתם מבטיחה את קוממיות ישראל בארצו; ארץ חמדת אבות - שצה"ל הוא מגינה. יהי זכר הנופלים ברוך".

הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הטקסים והאירועים המרכזיים

ב-16:00 היום התקיים טקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית "יד לבנים" בירושלים, במעמד ראשי המדינה. ב-20:00, כאמור, נשמעה צפירת צפירת זיכרון באורך דקה ולאחריה החל הטקס המרכזי ברחבת הכותל, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. ב-21:00 יתקיים טקס "שרים לזכרם" ברחבת הכנסת.

בנוסף, הערב ב-20:30 טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני של הארגונים ״לוחמים לשלום" ו"פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני" .מהארגונים נמסר כי "מאז 7 באוקטובר עשרות אלפי חיים נגדעו, בהם אלפי ילדים שאיבדו את חייהם ואת משפחתם. השנה נתמקד בסיפוריהם של הילדים. ילדים שהפשע היחיד שלהם הוא כי נולדו ישראלים או פלסטינים. הטקס יציין ויזכור את הילדים שנהרגו ולמען הילדים שנותרו לבדם. מתוך ההיאחזות באנושיות, נציין את האבל והכאב המשותפים ונהפוך את הייאוש לחמלה ולתקווה לשלום".

מחר ב-08:30 יתקיים טקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, במעמד שר הביטחון. ב-11:00 תישמע צפירת זיכרון של שתי דקות, ולאחר מכן יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. ב-11:02 יחלוף מעל היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. ב-13:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי לזכר חללי פעולות האיבה בהר הרצל במעמד ראשי המדינה והמשפחות השכולות. ב-16:30 יתקיים לראשונה טקס זיכרון מיוחדת בסימן אירועי 7 באוקטובר, בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל ומשפחות הנופלים.

קבר חלל צה"ל בנפל ב-7 באוקטובר בהר הרצל
קבר חלל צה"ל בנפל ב-7 באוקטובר בהר הרצל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
חיילי צה"ל מניחים דגלים ומדליקים נרות בבית העלמין הצבאי בהר הרצל לקראת יום הזיכרון
חיילי צה"ל מניחים דגלים ומדליקים נרות בבית העלמין הצבאי בהר הרצל לקראת יום הזיכרון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
החלקה הצבאית בבית העלמין בקריית שמונה
החלקה הצבאית בבית העלמין בקריית שמונה | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

משנת 1860 ועד היום נפלו 25,040 חללים במערכות ישראל. הנתון כולל את חמשת חיילי צה"ל שנפלו בסוף השבוע בקרבות בעזה וחייל נוסף שנהרג בתאונת דרכים. מיום הזיכרון אשתקד ועד היום נוספו 766 חללים למניין הנופלים ועוד 61 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. 716 חללי מערכות ישראל נפלו במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', בהם 642 חללי צה"ל הכוללים 39 חברי כיתות כוננות, 68 חללי משטרת ישראל ו- 6 חללי שב"כ.

בשל הצפי לכמות משתתפים גבוהה במיוחד בטקסים בבתי העלמין, משרד הביטחון קרא לציבור הרחב לתת קדימות לבני המשפחות השכולות, לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון. אזרחים שאינם נמנים עם משפחות שכולות מתבקשים לפקוד את בתי העלמין לאחר טקסי הזיכרון. בנוסף, בעקבות המלחמה, הוחלט להציב השנה משמר של חברי כיתות כוננות עם אבוקת זיכרון ב-35 יישובי עוטף עזה ובחניון רעים, המקום שבו התקיים הטבח בפסטיבל "נובה".

עוד הודיע משרד הביטחון כי השנה תתאפשר לראשונה הדפסה של תווית אישית לנר נשמה עבור כל חלל, וזאת במטרה להנציח את זכרם של חללי מערכות ישראל באופן אישי. במסגרת הפרויקט, תתאפשר דרך אתר 'יזכור' הדפה עצמית של תווית אישית לחללי מערכות ישראל שתכול את שמו, דרגתו ותאריך נפילתו של החלל, אותה ניתן להדביק על נר נשמה בבית או בטקסים ביום הזיכרון ובבתי העלמין השונים.

ראש אגף הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם, אמר בהכנות לקראת יום הזיכרון, כי "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הוא חלק מהסיפור שלנו כמדינה שמחבר, מעציב, מרגש, מקשה ומעצב אותנו כחברה. ביום זה נושאת החברה הישראלית את זכר כל החללים שנפלו במערכה על חירותנו ועל שלמות ארצנו. ביום הזיכרון השנה, אומה שלמה תעלה את זכר יקירנו, גיבורי התהילה, בעיצומה של מלחמה – חובתנו לעשות זאת בלכידות לאומית ערך שהכתיבו לנו הנופלים".

עוד אמר: "השנה התמודד אגף משפחות הנצחה ומורשת עם היקפי קבורה שהינם ממוצע של כ-15 שנים. לדאבוננו מפרוץ הלחימה הובלנו בכבוד הראוי הלוויות רבות, במקומות מסוימים תחת ירי טילים וחשש לחדירת מחבלים, הרחבנו בתי עלמין באפס זמן מתוך מטרה ברורה להביא לכבוד הראוי את החללים למנוחתם האחרונה. האגף רואה בליווי המשפחות ערך עליון ושליחות לזכרם של הנופלים. לצד כניסת משפחות חדשות השנה נדרש האגף להעניק מעטפת תמיכה וליווי למשפחות ותיקות, משפחות חרדות, לטפל במשפחות מפונות ומתפנות".