ישראל בדרך להכרעה: פעולה ארוכה ברפיח - או עסקת חטופים

לאחר שצה"ל השלים את ההכנות לכניסה לעיר הדרומית ברצועה, ובזמן המתנה לתשובת חמאס על המתווה שהוצע, ישראל תצטרך לקבל החלטה קריטית. עמדת צה"ל, המסר של ביידן והקולות במערכת הפוליטית - יובילו כולם אל אחת מההכרעות החשובות מאז תחילת המלחמה

זמן צפייה: 05:05

ישראל נמצאת בימים קריטיים, שבשיאה תצטרך להכריע לאן לפנות ולקבל החלטה – או פעולה צבאית גדולה, אגרסיבית וארוכה ברפיח, או עסקת חטופים חדשה שתביא עמה להפסקת אש. המסר של צה"ל לדרג המדיני, אחרי שכבר הושלמו ההכנות לפעולה, היא כי עסקה מגיעה לפני תמרון ברפיח, מכיוון שאת המבצע הצבאי ניתן לבצע גם לאחר מכן.

ישראל מחכה בימים אלה לתשובת חמאס על מתווה העסקה שהוצע בימים האחרונים, כשמחר תצא משלחת של ארגון הטרור לבירה המצרית קהיר, כדי למסור את החלטתה. ההצעה סוחטת פשרות מצד ישראל, כשבין היתר ישוחרר מספר גדול של מחבלים, וצה"ל ייצטרך לסגת ממסדרון נצרים שבין צפון לדרום רצועת עזה. עם זאת, פשרה שאליה ישראל לא צפויה להסכים, ועלולה להביא לכישלון המגעים, היא הפסקת המלחמה באופן מוחלט.

המסר הישראלי בימים האחרונים לחמאס הוא חד וברור: אם לא יגיע סיכום על עסקת חטופים חדשה בזמן הקרוב, הפעולה ברפיח תהיה קרובה מאוד. עם זאת, ההכרעה נמצאת גם בידיו של מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר, שצפוי להיות גורם משמעותי בהכרעה.

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

המערכת הפוליטית לא נשארה אדישה לנקודת הציון הקריטית אליה הגיעה ישראל, ומכל קצוות הקשת הביעו עמדות שונות בנושא. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' איים היום כי יפיל את הממשלה במידה ותאושר עסקה שתביא את עצירת המלחמה, ומהצד השני השר בני גנץ דווקא גרס כי שחרור החטופים קודם לפעולה ברפיח, וכי יש להביא לעסקה בהקדם.

גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס, ואמר: "אנו מחויבים לחסל את חמאס וגם להחזיר את החטופים - אנחנו עובדים על שתי המשימות האלה ואני נחוש לבצע את שני הדברים. ייקח כמה זמן שייקח, אבל את המשימה הזאת אנחנו חייבים לעשות. אני לא חושב שיש איזשהו צבא בעולם שמסוגל לעשות את מה שאתם עושים, בהיקפים ובאיכויות האלה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו הערב, ובין היתר דנו גם על הפעולה האפשרית בעיר הדרומית ברצועה. לפי הבית הלבן, ביידן הבהיר פעם נוספת את עמדתו ואת התנגדותו לפעולה שכזו.

ברקע ההכנות לפעולה והמגעים לעסקה, דובר צה"ל דניאל הגרי פרסם הודעה באנגלית לתקשורת הבינלאומית, שם אמר כי "במהלך השבועות האחרונים כמות הסיוע ההומניטרי שהועברה לרצועת עזה גדלה בצורה משמעותית. בימים הקרובים כמות הסיוע שתועבר לעזה תמשיך לגדול עוד יותר. מזון, מים, ציוד רפואי, ציוד מחסות וסיוע אחר. יותר סיוע מועבר לרצועת עזה מאשר שהועבר אי פעם".

לדבריו, "יחד עם פיקוד המרכז של צבא ארה"ב אנו עובדים על הקמת מזח ימי זמני המכונה - JLOTS – ראשי תיבות של המילים "לוגיסטיקה משותפת מעל החוף". המזח הזמני הזה יספק מערכת הפצה מספינות לחוף שיגדיל עוד יותר את זרימת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. כחלק מהמאמצים להכניס יותר סיוע הומניטרי לרצועת עזה, אנחנו גם מרחיבים את האזורים ההומניטריים הייעודים ברצועה. העברת הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה היא משימה הנמצאת גבוה בסדר העדיפויות שלנו משום שהמלחמה שלנו היא נגד חמאס, לא נגד תושבי רצועת עזה".