הכוחות שלא הוקפצו, ההתרעות שלא הועברו: תחקיר המחדל באוגדת עזה

למה לא הוקפצו כוחות, מדוע היישובים לא קיבלו התרעות על חדירת מחבלים - ומיהי הקצינה הצעירה שניהלה את הלחימה במקום מפקד אוגדת עזה, שפספס את תמרורי האזהרה? רביב דרוקר חושף: היומנים, העדויות והתיעוד - דקה אחר דקה - של מה שהתרחש באוגדה בשבת השחורה. צפו בתחקיר

זמן צפייה: 12:01

ההבנה המאוחרת של גודל האירוע, העדכונים שלא הגיעו לכיתות הכוננות ביישובי העוטף ומארגני מסיבת הטבע "נובה", הקרבות שהתנהלו בבסיס בפיקודה של קצינה צעירה - ואיך קרה שמפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אבי רוזנפלד, פספס את תמרורי האזהרה: אוגדת עזה היא אחד ממוקדי המפתח של מחדל 7 באוקטובר. עד היום דובר מעט על מה שקרה שם בשעות הקריטיות של מתקפת חמאס. תחקיר שפורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית חושף את מה שתועד דקה אחר דקה ביומן המבצעים של האוגדה - שאמורה לנהל את הלחימה בגזרה כולה.

תת-אלוף אבי רוזנפלד מפקד על אוגדת עזה - האוגדה שאחראית על ביטחון יישובי העוטף. הוא האיש שהיה אמור להזהיר את היישובים, והאדם שיודע אולי יותר מכל אחד אחר בצה"ל על התוכניות של חמאס. הוא הבכיר הראשון שלו דיווחו התצפיתניות בשבועות שקדמו למתקפה. בשעות הקטנות של הלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר הוא שהה במפקדה. הוא לא ישן, התוודע לסימנים המודיעיניים ושוחח עם מפקד החטיבה הצפונית באוגדה, אלוף-משנה חיים כהן - שהחליט שהסימנים חשובים מספיק. אל"מ כהן נכנס לרכב והגיע למפקדה ב-06:00 לערך בבוקר שבת. גם קצין המודיעין של האוגדה מיהר למקום, וצוותי "טקילה" של שב"כ הצטרפו גם כן.

תת-אלוף אבי רוזנפלד, מפקד אוגדת עזה
תת-אלוף אבי רוזנפלד, מפקד אוגדת עזה | צילום: דובר צה"ל

פיצוץ הגדר והטרקטורים של חמאס שהתקרבו אליה, כמו גם נטרול עמדת "רואה-יורה", תורגלו על-ידי המחבלים. תא"ל רוזנפלד ידע זאת. באוגדה שבפיקודו הוכנה מצגת תחת הכותרת "חומת יריחו", שנחשפה בכאן 11, ומתארת בדיוק מצמרר את המתקפה הרצחנית. רוזנפלד ידע שפיסות מודיעין חדשות גרמו לעדכון המצגת חודש וחצי קודם לכן, אך למרות המידע המוקדם וחרף כל מה שקרה בלילה - מפקד האוגדה תא"ל רוזנפלד לא מבצע סדרת פעולות קריטית שעשויה הייתה לשנות את התמונה: הוא לא הקפיץ את המוצבים הקרובים לגדר, לא דאג שיעירו את החיילים, לא העביר את הטנקים בגזרה מעמדות אחוריות לעמדות קדמיות - פעולה שהייתה יכולה למנוע חלק מהחדירה ההמונית של הגדרות. גם כוח ההתערבות של הגזרה - כוח שלדג שנמצא בכוננות של רבע שעה - לא הוקפץ.

אלוף-משנה חיים כהן
אלוף-משנה חיים כהן | צילום: דובר צה"ל

אזעקות ב-06:29. התיעוד ביומן המבצעים: "חדירת מצנח רחיפה לכיוון נתיב העשרה"

כשמדינת ישראל כולה מתעוררת לאזעקות, נכתב כבר ביומן המבצעים של האוגדה ב-06:29: "חדירת בקאי - מצנח רחיפה - לכיוון נתיב העשרה". בניגוד לכמה דיווחים, חלק ממצלמות האוגדה המשיכו לצלם בשעות שלאחר מכן. בשעה הראשונה הן גם הוקרנו בחמ"ל האוגדה. אנשים שצפו בסרטונים - שמאז ננעלו לצפייה - דיווחו כי ניתן לראות חדירות רבות של הגדר. יומן המבצעים של האוגדה מתעד עוד ועוד דיווחים על חדירות של הגדר, אולם מפקד האוגדה נותן את הפקודה "אביר לילה ג'" - שמתריעה על חדירת מחבלים לתוך היישובים, רק ב-06:43. לו הפקודה הייתה ניתנת מוקדם יותר, ייתכן שחלק מחברי כיתות הכוננות ביישובים היו מצליחים להצטייד בנשק במקום להיתפס במיטותיהם.

בשעות הקריטיות הללו יושב מפקד האוגדה בחמ"ל, אך לא מנהל את הלחימה. הוא ממקם את עצמו בתא תקיפה עם קצין נוסף. מנהל הלחימה של האוגדה לא נמצא בבסיס. הוא מנסה להגיע מקיבוץ סעד, אך נתקל במחבלים. הלחימה באותו זמן מנוהלת על-ידי חנן, קצין בדרגת רס"ן, אך לפי דיווחים שונים, מי שבעיקר ניהלה אותה היא ע', קצינה צעירה של פיקוד העורף, שהגיעה שבועיים לפני כן לבסיס. לצידה היו שתי קצינות מבצעים צעירות - מ' ו-ל'.

הקשר של האוגדה לא עבד - והן הכניסו טלפונים לחמ"ל. התוצאה - היישובים מתעדכנים באיחור קריטי על מה שיודעת האוגדה: לא מדובר בירי רקטות, זו חדירת מחבלים מסיבית. לכפר עזה, למשל, הגיעו המחבלים ב-07:01. התרעה כזאת - אפילו כמה דקות לפני כן - הייתה מאפשרת לחברי כיתת הכוננות שם להצטייד בנשק לפני הגעת המחבלים. כידוע, במקום שבו החליטה רבש"צית על דעת עצמה לשלוח חברי כוננות להצטייד בנשק - התוצאה הייתה אחרת לחלוטין.

זירת הטבח במסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים
זירת הטבח במסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90
זירת הטבח במסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים
זירת הטבח במסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

אל קבוצת הקצינים הצעירה שמנסה לנהל את הלחימה בחמ"ל של אוגדת עזה אי אפשר לבוא בטענות: באמצעות טלפונים, ובין היתר על בסיס דיווחי תקשורת - הם ניסו לשלוח כוחות ליישובים. לא הייתה רשימה מסודרת של כוחות ומוקדי אירוע, ואיש לא זכר את מסיבת הענק בפסטיבל "נובה" ליד קיבוץ רעים - המוקד האקוטי ביותר במתקפה - שאוגדת עזה עצמה אישרה את קיומה.

מיצג לזכר נרצחי הטבח ב"נובה"
מיצג לזכר נרצחי הטבח ב"נובה" | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נשקים לא חולקו, לוחמים לא נשלחו לעבות את הגדר ההיקפית, חיילים לא הוכנסו לחמ"ל

לכמות המבלים האדירה לא היה מקום מחסה, והאוגדה לא שלחה לשם כוחות. הכוחות שהוקפצו לא הונחו להגיע לשם בתחילה. מפקדת האוגדה גם לא דאגה לכך שהכוחות הראשונים שכן הגיעו ינסו ראשית להשתלט על חלק מצירי התנועה והצמתים החשובים. כשהמחבלים כבר השתלטו עליהם, הכוחות נתקלו במארבים בצירים והתקשו מאוד להגיע ליישובים. הדבר המדאיג ביותר הוא העובדה שלמרות שבחמ"ל האוגדה נצבר מידע שאין באותו שלב לאף אחד בצה"ל - לא בוצעה היערכות מינימלית בבסיס לאפשרות של הגעת מחבלים: הנשקייה לא נפתחה ולא חולקו נשקים, לוחמים לא נשלחו לעבות את מערך הגדר ההיקפית בבסיס וחיילים לא הוכנסו לחמ"ל כדי שיגן עליהם.

כיתת הכוננות של הבסיס הגדול באוגדת עזה כוללת מפקד וארבעה חיילים בלבד - כולם תומכי לחימה. כשהחלו האזעקות, הש.ג תפס מחסה ושער הבסיס נותר מיותם במשך 40 דקות. גם כשהוא התבקש לחזור - הוא סירב. המחבלים הגיעו ב-07:10 לערך. הם נהדפים בתחילה בזכות גבורה עילאית של קצין הגששים וכמה לוחמים - אך מצליחים לחדור לבסיס. שני לוחמים שהתבקשו לצאת להילחם סירבו לאחר שחברם נהרג זמן קצר קודם לכן לידם. מג"ד התקשוב, סגן-אלוף סהר מחלוף, לקח נשק מקצין המבצעים בחמ"ל, יצא להילחם - ונפל. באותה שעה משפחתו, שבאה לבקר אותו בשמחת תורה - לא ידעה דבר. המחבלים שלטו בבסיס למעשה עד 19:00 באותו יום. לחמ"ל הם לא נכנסו.

'']

שאלה מטרידה נוספת היא מדוע מפקדת האוגדה לא הזהירה בסיסים סמוכים על כך שהמחבלים עלולים להגיע גם אליהם. ככל הנראה, לא עלה על דעתם שדבר כזה יקרה. במהלך המתקפה, למחבלים לקח זמן מה להגיע לבסיס פיקוד העורף שבאורים. האוגדה לא דיווחה לבסיס על חדירת המחבלים המשמעותית - והחיילים היו במגורים, בפיג'מות.

עמית, חיילת בפיקוד העורף, סיפרה אחרי המתקפה כי נפגעה ב-07:40 לערך - כשעה ו-10 דקות אחרי הדיווח הראשון על חדירת מחבלים. "התעוררתי משינה", היא שחזרה. "ירו עלינו צרורות. נפגעתי כשיצאנו, ממש בהתחלה". יותר מחודשיים אחרי תחילת המלחמה, כבר ידוע שבמקומות שבהם המחבלים נתקלו בהתנגדות הם בדרך כלל נסוגו ודילגו ליעד הבא - בסיס בזיקים, למשל.

בכל אותן שעות, מפקד האוגדה תא"ל רוזנפלד נע בין שני תאים פנימיים במפקדת האוגדה. הלחימה נוהלה כאמור על-ידי הקצינים הצעירים, שלא היו מודעים לתמונת המודיעין או למה שקרה בלילה, ולא ידעו שייתכן שמדובר ב"חומת יריחו" - אותה תוכנית שחמאס יישם ושמפקד האוגדה מכיר מצוין. בערב ראש השנה לפני כן, הגיע מפקד האוגדה לכפר עזה - ואמר לתושבים: "אתם האנשים הכי מוגנים בעולם".

למרות זאת, יש להדגיש: תת-אלוף רוזנפלד הוא קצין עתיר זכויות ואין ספק שלא ישב בחיבוק ידיים בשבת השחורה. לפי המידע שבידי חדשות 13, הוא עסק בעיקר בניסיון להביא כוחות ובתיאום פעולת חילות הים והאוויר. גם אם היה נוהג בצורה מושלמת - ודאי לא היה מצליח למנוע את כל המתקפה. עם זאת, ייתכן שכמה פעולות בסיסיות היו מסייעות לצמצם לפחות חלק מהנזק.

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
ההרס אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ נחל עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ נחל עוז | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל, ובתוכו אוגדת עזה תחת פיקודו של תת-אלוף אבי רוזנפלד, פועל בימים אלו וממוקד כל כולו בלחימה בארגון הטרור הרצחני חמאס ברצועת עזה. צה"ל יערוך תחקיר מפורט ומעמיק לבירור הפרטים עד תום כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, ויפרסם את ממצאיו לציבור. מפקד האוגדה, תת-אלוף רוזנפלד, מצוי בלחימה ומפקד על מאמצי ההגנה וההתקפה באוגדה. מפקד האוגדה רואה בעצמו אחראי באופן מלא על כל הנעשה באוגדה, לפני, במהלך ואחרי 7 באוקטובר".