הרצוג בטקס לחללי פעולות האיבה: "יחד נבנה וניבנה מחדש"

834 ישראלים נרצחו בפיגועים בשנה האחרונה, רובם המוחלט בבוקר השבת השחורה ב-7 באוקטובר. בטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל אמר הנשיא: "השבת החטופים היא צעד הכרחי בתהליכי התיקון והצמיחה של כולנו". אחד המשתתפים הניף דגל ישראל עם הכיתוב "7.10" באדום וצעקות נשמעו בכיוונו של רה"מ נתניהו, שמצידו אמר: "פועלים ללא הרף להחזיר את כל החטופים הביתה"

זמן צפייה: 03:36

ישראל מתייחדת עם נופליה: בשעה 11:00 הבוקר (שני) נשמעה צפירה של שתי דקות, ואחריה החלו טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. ב-13:00 החל טקס האזכרה הממלכתי לזכר חללי פעולות האיבה בהר הרצל במעמד ראשי המדינה והמשפחות השכולות. 834 נרצחו בפיגועים בשנה האחרונה, רובם המוחלט בבוקר השבת השחורה ב-7 באוקטובר. 5,100 אזרחים בסך הכל נרצחו בפעולות טרור מאז ראשית הציונות, מתוכם 4,070 אחרי קום המדינה. במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הניף אחד המשתתפים דגל ישראל עם הכיתוב "7.10" באדום, וצעקות נשמעו בכיוונו בסוף הנאום, כאשר אחד המשתתפים צעק "זבל" ואחר קרא "לקחת לי את הילדים".

הנשיא יצחק הרצוג אמר בטקס: "השנה, במתקפת הטרור הרצחנית ביותר מאז תקומתנו בארצנו, נלקחו מאיתנו באכזריות מפלצתית משפחות שלמות. מאות רבות של ילדות וילדים, צעירות וצעירים, קשישים וקשישות, אימהות ואבות, נערים, נערות, יפים, טובים, חיים כל כך, מאמונות, אומות, אורחות חיים ותפיסות עולם שונות ומגוונות. וכפי שאמרתי אמש בכותל - ברוח תפילת "וּנְתַנֶּה תּוֹקֶף" שנאמרה ימים ספורים לפני אותו אסון נורא בשמחת תורה, אנחנו מעלים את זכר הנופלים האהובים שנרצחו ונטבחו: מי בפתח ביתו, ומי בממ"ד, מי בחממה ומי ברחובה של עיר, מי בתחנת האוטובוס ומי בתחנת המשטרה, מי במכונית ומי במיגונית, מי בשבילי הקיבוץ, ומי במסיבה, מי במרכז הקניות, ומי במרעה, מי בשריפה ובחנק, ומי בטילים וברקטות הרצחניות מי במנהרות, ומי במסתור".

"נמצאים איתנו כאן נציגי משפחות שאיבדו את יקיריהן בפעולות טרור ואיבה שונות", הוסיף הנשיא, "בשבעה באוקטובר, במסיבת הנובה, איבדנו מאות צעירים וצעירות, באירוע אחד נורא, שמסמל את התהום בין אהבת חיים לשנאה ומפלצתיות. פנים רבות כל כך לאכזריות ולכאב, שלקחו מאיתנו את בנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו, אהובינו כולם. מתקפת השבעה באוקטובר הייתה מתקפה על הזכות והריבונות שלנו במולדתנו ובמדינתנו האחת והיחידה - ישראל. וכמו שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו - אך טבעי שהמעמד המקודש הזה מפגיש כאן דורות של משפחות שכולות, דורות של שורדים - מכל גווני הפסיפס הישראלי - שאיבדו כולם את שאהבה נפשם במתקפות טרור רצחניות, במאבק המתמשך, החורך את הלב, על קיומנו הריבוני פה - בארץ חמדת אבות. בנשימה אחת, ביום הזיכרון הזה, אנחנו מתאבלים על חללי השבעה באוקטובר והמערכה שבאה בעקבותיו - בדרום, בצפון, ביהודה ושומרון, בירושלים ובכל רחבי הארץ; וכן על חללי פעולות האיבה כולם, מראשית ימי היישוב היהודי ועד ימינו. מערבים עצב בעצב, דמעות בדמעות".

אחד המשתתפים בטקס מניף דגל ישראל ועליו הכיתוב "7.10
אחד המשתתפים בטקס מניף דגל ישראל ועליו הכיתוב "7.10 | צילום: חדשות 13

עוד אמר הרצוג: "משפחות אהובות ויקרות. במקום שבו אתן עומדות לא יכול לעמוד איש. אף אחד לא יוכל באמת להבין את גודל החלל שנפער בכן. אני מתפלל, מדי יום, שנהיה ראויים כפרטים וכחברה, לקורבן העצום שלכן. התפקיד שלנו, של עם ישראל כולו, הוא לתמוך בכן, ולהעניק מעטפת איתנה לתהליכי ההתמודדות שלכן, כל אחת לפי דרכה וצרכיה. זה נכון כמובן גם לחובה המוסרית העמוקה כלפי שורדי פעולות האיבה והטרור וכל מי שנפגע מהן בגוף ובנפש, וזקוק לתמיכה, לסיוע, ללווי, למשאבים, לידע ולדאגה של כולנו כדי לנסות להשתקם ולשוב לחיים".

"השיקום הזה, הנחוץ גם לכולנו - כעם וכמדינה, לא עוסק רק בהסתכלות על העתיד ובניינו, אלא אף בתיקון ההווה. וההווה שלנו לא יהיה שלם, ומזור לא יבוא לליבנו ולנפשנו, עד שישובו כל החטופים - אחינו ואחיותינו האהובים, הנתונים בצרה ובשביה. עלינו להשיב הביתה את כולם: אזרחים וחיילים, אלה שבחיים, ואלה שאנחנו מחויבים להביא לקבר ישראל. השבתם היא צעד הכרחי בתהליכי התיקון והצמיחה של כולנו – של אזרחי ישראל כולם - הנושאים את החטופים והחטופות על לוח לבם, בכל מקום שאליו נלך. יהיו נשמותיהם של חללי פעולות האיבה צרורות בצרור החיים לעד. ולזכרם, ולמענם, נוסיף חיים כאן - בארץ הטובה הזאת".

הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל
הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל | צילום: מעיין טואף / לע"מ

ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס: "נחשול עצום של איבה התנפץ על יישובי הנגב הצפוני ב-7 באוקטובר. גם במונחי האכזריות המוכרת של אויבינו מאז אמצע המאה ה-19, מעשי הזוועה באותו יום שחור שברו שיאים חדשים. לעולם לא נשכח את טבח המשפחות, את טבח התינוקות, הילדים, המבוגרים, הזקנים, הנשים, הגברים. לא נשכח את ההתעללות מקפיאת הדם, את האונס, את החטיפה, את השחתת הגופות, את החורבן והשריפה, את הפשעים נגד עמנו, את הפשעים נגד האנושות. לא נשכח ולא ניתן לאף אחד בעולם להשכיח זאת. איננו שוכחים ולו לרגע את החטופים. אנו פועלים ללא הרף להחזיר את כולם. את החיים והחללים כאחד. החזרנו כבר כמחצית מהם, ונחזיר את כולם".

"לא נעצור עד שנמוטט את שלטון הטרור של חמאס, נבוא חשבון עם מבצעי המתקפה עד האחרון שבהם, נגדע את ידם כדי שלא תונף עוד על ישראל", הוסיף נתניהו, "נשקם מן היסוד את אזור עוטף עזה, חבל התקומה העתידי, שיהיה גדול ותוסס וחי פי כמה ממה שהיה. לפני כמה חודשים הנחתי אבן פינה ליישוב אופיר בשדות נגב, על שמו של ראש מועצת שער הנגב, אופיר ליבשטיין ז"ל שנפל עם בנו ניצן בקרבות נגד מרצחי החמאס ב-7 באוקטובר. הבטחתי בטקס שנבנה, לא יישוב אחד, יישובים רבים בעוטף עזה ובכל מקום בארצנו, ארץ ישראל. אבל כל זה לא מטשטש את האובדן הכבד".

מתייחדים עם זכר הנרצחים באתר הטבח בפסטיבל נובה ברעים
מתייחדים עם זכר הנרצחים באתר הטבח בפסטיבל נובה ברעים | צילום: רויטרס
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בבוקר יום הזיכרון
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שאול בבוקר יום הזיכרון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
הנשיא הרצוג, רה"מ נתניהו ויו"ר הכנסת אוחנה בטקס הממלכתי בהר הרצל
הנשיא הרצוג, רה"מ נתניהו ויו"ר הכנסת אוחנה בטקס הממלכתי בהר הרצל | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בטקס הזיכרון הממלכתי בהר הרצל הבוקר אמר ראש הממשלה נתניהו: "יקירינו שנפלו במערכה ובכל מערכות ישראל מייצגים ערכי נצח, אהבת האדם והעם, אהבת המדינה, נכונות הקרבה, אמונה בצדקת הדרך. המלחמה נסובה בדיוק על כך - זה או אנחנו, ישראל, או הם - מפלצות החמאס. או קיום, חירות, ביטחון ושגשוג - או כיליון, טבח, אונס ושעבוד".

"אנחנו נחושים לנצח במאבק זה", הוסיף ראש הממשלה, "גבינו ונגבה מחיר יקר מהאויב על מעשיו הנפשעים. נממש את יעדי הניצחון, ובמרכזם השבת כל חטופינו הביתה. ניצחון שבעזרת השם יבטיח את קיומנו ואת עתידנו. אבל המחיר שאנחנו משלמים, המחיר ששילמו הדורות שלפנינו, המחיר הזה כבד מאוד".

רה"מ בנימין נתניהו בטקס הזיכרון הממלכתי בהר הרצל
רה"מ בנימין נתניהו בטקס הזיכרון הממלכתי בהר הרצל | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

השר בני גנץ אמר בטקס הממלכתי: "כגודל האסון שמולנו, כך גודל הנחישות הישראלית שאויבינו לא זיהו. אומץ הלב הבלתי רגיל שפקד את שורותינו ירשם בדברי ימיה של אומתנו. הניצחון יושג בהסרת האיום של חמאס, חזרה ליישובים והחזרת החטופים".

שר הביטחון יואב גלנט וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם בקריית שאול
שר הביטחון יואב גלנט וסגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם בקריית שאול | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים אמר שר הביטחון יואב גלנט: "זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות. זו מלחמה שתימשך עד אשר נשיב את חטופינו, נפרק את שלטון החמאס ואת יכולותיו הצבאיות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה".

הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר אמש בטקס הממלכתי בכותל המערבי: "כמפקד צה"ל במלחמה, אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל ב-7 באוקטובר. את משקלה על כתפיי אני חש בכל יום, ובליבי אני מבין היטב את משמעותה. אני מרכין ראש לזִכרם של האזרחים שלא הספקנו להציל, של עמיתינו חברי כיתות הכוננות וכוחות הביטחון, ושל חללי צה"ל, גברים ונשים במילואים ובסדיר, שנפלו בקרבות מאז פרוץ המלחמה ועד היום".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא יצחק הרצוג בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הנשיא הרצוג נאם אמש בטקס בבגד קרוע, "סמל לאבל ויגון של עם שלם בשנה זו - שנת אבל לאומית. סמל לקרע מדמם בלב העם, בליבה של מדינת ישראל - שכולה, מיוסרת ובוכה בכי תמרורים". הוא פתח את דבריו בקריאה להשבת החטופים: "לכל אורך הימים הלאומיים האלה, אנחנו לא שוכחים לרגע שאין גדולה ממצות פידיון שבויים. אנחנו חייבים לגלות אומץ ולבחור בחיים, לא לנוח ולא לשקוט - עד שישובו כולם הביתה".

הרצוג אמר: "הקרע המדמם שכולנו מרגישים בליבנו השנה, לא יכול להישאר חסר משמעות. המשפחות השכולות אומרות לי את זה שוב ושוב. הקרע בלב של העם - חייב לאחות את הקרע בעם. הקריעה הזאת היא גם קריאה וזעקה. קריאה לעשייה ולתקומה כעם אחד". ברקע סוגיית חוק הגיוס, אמר הנשיא: "ההגנה על ביטחון ישראל והשירות בצה"ל - הם זכות עצומה, לא נטל".

יום הזיכרון תשפ"ד 2024, הר הרצל, ירושלים
יום הזיכרון תשפ"ד 2024, הר הרצל, ירושלים | צילום: דוברות משרד הביטחון
חיילת בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בבוקר יום הזיכרון
חיילת בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בבוקר יום הזיכרון | צילום: רויטרס
בית העלמין הצבאי בצפת, הבוקר
בית העלמין הצבאי בצפת, הבוקר | צילום: דוד כהן, פלאש 90
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שמונה בערב יום הזיכרון
חיילים בבית העלמין הצבאי בקריית שמונה בערב יום הזיכרון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

משנת 1860 ועד היום נפלו 25,040 חללים במערכות ישראל. הנתון כולל את חמשת חיילי צה"ל שנפלו בסוף השבוע בקרבות בעזה וחייל נוסף שנהרג בתאונת דרכים. מיום הזיכרון אשתקד ועד היום נוספו 766 חללים למניין הנופלים ועוד 61 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. 716 חללי מערכות ישראל נפלו במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', בהם 642 חללי צה"ל הכוללים 39 חברי כיתות כוננות, 68 חללי משטרת ישראל ו- 6 חללי שב"כ.