עימותים ועצורים בהפגנה למען החטופים בת"א, איילון נחסם

ברקע חזרת המשלחת הישראלית מקטר, קרובי החטופים ופעילי מחאה חסמו את נתיבי איילון לדרום, סמוך למחלף השלום - בדרישה מהממשלה לגבש עסקה שתביא לשחרור השבויים. המשטרה עצרה 4 מוחים. מוקדם יותר חשפה החטופה ששוחררה עמית סוסנה בריאיון לניו יורק טיימס: "הותקפתי מינית בשבי חמאס"

זמן צפייה: 00:13

משפחות החטופים ופעילות מחאת הנשים למען החטופות והחטופים חסמו הערב (שלישי) את נתיבי איילון לכיוון דרום, בסמוך למחלף השלום - בדרישה מהממשלה לסגור עסקה שתביא לשחרור כל החטופים שנותרו בשבי חמאס. המשטרה פינתה את החסימה לאחר זמן קצר, וארבעה מוחים נעצרו. בהפגנה השתתפה גם חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה).

ממחאת הנשים נמסר: "הבטיחו לנו שישראל היא מעצמה כל יכולה - אז איך היא נותנת לחמאס להחזיק אותה קצר כל כך ולנהל את המו"מ? התשובה ברורה - לממשלה חשוב יותר לשמור על הכיסאות מאשר לשמור על חיי החטופים. אין לנו ציפיות מחמאס, הקריאה שלנו חזקה וברורה לממשלת ישראל- עצרו את הלחימה, הוציאו את בן גביר וסמוטריץ שמטרפדים עסקה, הפסיקו את הקמפיין נגד משפחות החטופים, ומעל הכל - יצרו את התנאים להחזרתם הביתה מיד".

לאחר פינוי המוחים ופתיחת נתיבי איילון מחדש, מהמשטרה נמסר: "במהלך הערב משטרת ישראל נערכה לאבטחה ושמירה על הסדר הציבורי, במסגרת מחאה לא חוקית שהתקיימה בסמוך למתחם הקריה. כח משטרה שהגיע מיד למקום, החל בפינוי המפגינים וכעבור מספר דקות הציר נפתח לתנועה. במהלך פינוי הציר נעצרו 4 מפגינים שעברו על החוק והפרו את הסדר, ונרשמו 4 דו"חות על הפרעה לתנועה".

משפחות החטופים חוסמות את איילון דרום
משפחות החטופים חוסמות את איילון דרום | צילום: מחאת הנשים למען החטופות והחטופים

מחאת המשפחות התרחשה בצל חזרת המשלחת הישראלית משיחות המשא ומן לעסקה בקטר, בתום 10 ימים של שיחות. בהקשר זה, גורם מדיני מסר לחדשות 13 כי "השיחות הגיעו למבוי סתום. אין עם מי לדבר בצד השני ואין למשלחת הישראלית מה לעשות בקטר".

הגורם הוסיף: "חמאס עלה על עץ גבוה ומסרב לרדת ממנו. ישראל הייתה מוכנה לדון על חזרה הדרגתית של עזתים לצפון הרצועה - חמאס ממשיך להתבצר בעמדתו ולדרוש חזרה מלאה. בתשובה שהגיש אין בכלל התייחסות לפשרה האמריקנית בעניין שחרור המחבלים".

משפחות החטופים חוסמות את איילון דרום
צילום: מחאת הנשים למען החטופות והחטופים

מוקדם יותר פורסם בניו יורק טיימס ראיון מטלטל עם עמית סוסנה, שנחטפה ב-7 באוקטובר ושוחררה לאחר 55 ימים בשבי חמאס. בריאיון, סוסנה גללה את ייסורי השבי בעזה, ואמרה כי עברה תקיפה והתעללות מינית על-ידי מחבל חמאס. לדבריה, כשנחטפה, היא הוכתה ונגררה לשטח הרצועה על-ידי כ-10 מחבלים, חלקם חמושים.

סוסנה סיפרה עוד כי הוחזקה לבדה בחדר שינה של ילדים, כשהיא כבולה בקרסולה השמאלי. ימים ספורים לאחר החטיפה, החל אחד המחבלים שהשגיח עליה, ששמו מוחמד, לשאול אותה שאלות בנוגע לחיי המין שלה. "לפעמים הוא היה נכנס, מתיישב ליד המיטה, מרים את חולצתי ונוגע בי", היא סיפרה בכאב. "ניסיתי לדחות אותו שוב ושוב".

באחת הפעמים, כשהייתה במקלחת, נכנס המחבל וגרר אותה באיומי אקדח לחדר. "הוא כיוון אקדח לראשי והכריח אותי לבצע בו אקט מיני", סיפרה סוסנה בריאיון, במהלכו חשפה גם כי המחבל ביקש לדעת מתי היא צפויה לקבל מחזור חודשי.