מים, צל ומזגן של הטבע: טיולים בניקבות מים - המענה לחום של אוגוסט

מחפשים מסלולי טיול צוננים ומוצלים? תכירו את ניקבות המים, מערות צרות שנחצבו לתוך מעיינות טבעיים כדי להוביל מים. במיוחד לסוף הקיץ אבנית סטרולוב מצאה לכם 5 טיולי ניקבות ברחבי הארץ

יחמור בעין קדם
יחמור בעין קדם | צילום: ינון סרוסי

עין קדם, טירת הכרמל

עין קדם ממוקם בעיר טירת הכרמל. מדובר במעיין שכבה, הנובע מתוך שתי נקבות חצובות. המעיין מלא מים קרירים וצלולים לכל אורך השנה, אפילו עכשיו, בשלהי חודש אוגוסט.

אל המעיין ניתן להגיע במסלול המסומן בסימון שבילים לבן – שחור – לבן באורך של 4.5 ק"מ, המתחיל ביערות הכרמל, בחניון טללים (יש במקום חניה מסודרת, ובנוסף, ניתן להגיע אל החניון באמצעות הרכבלית). המסלול כולו בכיוון ירידה. סיומו של המסלול בטירת הכרמל.

אפשרות נוספת היא ללכת הלוך – חזור מהחניה בטירת הכרמל עד למעיין וחזרה. מדובר בהליכה של כ-15 דקות, אך שימו לב כי ההליכה היא בעליה חשופה לשמש. את הרכב מחנים בקצה רחוב החרוב שבטירת הכרמל, ומכאן מתחילים בהליכה על שביל המסומן בסימון שבילים לבן-כחול – לבן. בהמשך נפגש השביל הכחול עם השביל המסומן בשחור לבן, ויש להמשיך עם השביל עד שמגיעים למעיין. משך ההליכה – כקילומטר אחד לכל כיוון.

במעין עצמו 2 נקבות, שתיהן מעשה ידי אדם. הנקבה הימנית גבוהה, וניתן ללכת בה במים רדודים (בערך בגובה העקב) באורך של כ-15 מטרים, עד שמגיעים אל הנביעה. כאן תמצאו מעין בריכה.

הנקבה השנייה נראית כמו חלון בקיר. יש להשתחל מבעד לחלון ומיד נמצאים במעין בריכה. גם כאן ניתן ללכת לעומק הניקבה (אל תשכחו להצטייד בפנס), עד שמגיעים אל הנביעה של המעיין.

הכניסה חינם

עין קדם
עין קדם | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

אמת הביאר, גוש עציון

אמת הביאר מוקמת בגוש עציון. מדובר באמת מים שבנה המלך הורדוס, במטרה להביא מים אל ירושלים.

עוד בטרם תכנסו אל האמה עצמה, שהיא ללא ספק האטרקציה המרכזית במקום, תמצאו גן יפה עם עצי פרי, שולחנות פיקניק ובריכת שכשוך לילדים.

בכניסה לאמה מוקרן מיצג על הסלע עצמו בליווי תאורה ונתזי מים. המיצג מספר את סיפורה של האמה, בנייתה והחיים בימים עברו. לאחר הצפייה, מוזמנים לרדת במדרגות ולהיכנס לאמה עצמה. כאן ניתן לבחור בין שני מסלולים. לא משנה באיזה מסלול בחרתם, תתכוננו להיכנס למים, ותגיעו עם סנדלי שורש, המתאימים להליכה בתוך המים. המסלול הראשון הוא קליל וקצר, אורכו כ-40 מטרים.

המסלול השני ארוך, אורכו כ-125 מטרים. כאן נדרשים להליכה מסובכת יותר, לעתים הליכה שפופה, מעברי מדרגות, ובסיום טיפוס בסולם עד ליציאה. המסלול הארוך מומלץ בחום, ומתאים גם לילדים. בשני המסלולים גובה המים משתנה ויכול להגיע עד הפופיק.

עלות: הכניסה למתחם ללא עלות. הכניסה לחיזיון האורקולי ולניקבה בעלות של 20 ש"ח לאדם

שעות פעילות: ימים ד'-ה', 10:00-18:00. יום ו' 09:00-13:00

וייז: אמת הביאר

אמת הביאר
אמת הביאר | צילום: אבנית סטרולוב

 

ניקבת אלונה, רמת מנשה

ניקבת אלונה ממוקמת באזור רמת מנשה, בין אביאל ועמיקם. מדובר במערכת המים אשר הובילה מים אל קיסריה העתיקה. ניקבת מערכת המים המקורית נמשכה לאורך של 6 קילומטרים, ובהמשך התחברה אל אמת מים פתוחה. כיום נשארה באתר התיירותי נקבה בת כ-300 מטרים.

בתחילת הביקור צופים בסרט המסביר אודות הנקבה ואודות בניית מערכות הובלת המים, ולאחר הסרט ניתן להיכנס לניקבה. ההליכה היא במים בגובה משתנה, בחל מגובה העקבים ועד לגובה האגן. לאורך הדרך ניתן לראות פירים חצובים במרווחים של כ-50 מטרים זה מזה. אחד מן הפירים משמש גם כנקודת יציאה באמצע המסלול.

סה"כ ההליכה בניקבה באורך של כ-400 מטרים, ומשך הביקור כ-10 דקות

שעות הפעילות: אפריל-אוגוסט בימים א'-ה' 09:00-16:00, ובימי שישי בשעות 09:00-14:00

ספטמבר – אוקטובר, בימים א'-ה' בשעות 10:00-15:00 וביום ו' בשעות 09:00-14:00

עלות: מבוגר – 35 ש"ח, ילד בגילאי 5-18 30 ש"ח

וייז: מי קדם - פארק אלונה

אתר מי קדם

ניקבת אלונה
ניקבת אלונה | צילום: אבנית סטרולוב

 

עין צור, זכרון יעקב

אתר עין צור ממוקם בפארק הנדיב שבאזור זיכרון יעקב, בו תמצאו שלל אטרקציות תיירותיות, והכניסה בחינם. המקום כולל מסלולי טיול (גם שביל ישראל עובר כאן), שתי בריכות רחצה בעומקים שונים, שרידי עתיקות של בית מרחץ רומי וניקבה.

המעיין במקום, עין צור, שימש להשקיית השדות החקלאים באיזור. כאן נבנתה אמת מים עתיקה, המובילה את המים מהניקבה. הניקבה עצמה באורך ל כ-50 מטרים, ורובה סגור בשער. עם זאת, חלק קטן מהאמה פתוח לקהל, וניתן ללכת בתוכו בהליכה שפופה (מומלץ בעיקר לילדים). המים כאן מאד רדודים, בגובה הקרסול, אך אם חם, ניתן להיכנס לאת מהבריכות במקום.

בעוד הילדים הולכים באמה עצמה, ההורים יכולים להציץ עליהם מהפתחים שלמעלה (כלומר, בגובה פני השטח).

בעבר התגלו בקרקעית הניקבה מעל ל-2,000 מטבעות מהתקופה הביזנטית, אותם ככל הנראה נהגו נשים לזרוק פנימה בכדי לזכות בפיריון.

וייז: עין צור

הכניסה חינם

עין צור
עין צור | צילום: אבנית סטרולוב

 

עין ספיר, הרי ירושלים

עין ספיר הוא מעיין הממוקם בתוך מערה בסמוך ליישוב אבן ספיר שבהרי ירושלים. המערה הגדולה חצובה בסלע, ואם תצטיידו בפנס ובנעלי הליכה במים, תוכלו להיכנס לעומקה של המערה, עד שתפגשו את הנקודה בה המים נובעים מתוך הסלע.

המים במעיין קרים וצלולים, הכניסה אליו באמצעות מדרגות אבן, ומאחר והוא נמצא בתוך מערה, הרי שהוא גם מקורה מפני השמש, מה שהופך אותו למקום מושלם בימי אוגוסט החמים. בסמוך למערה נמצא גם שולחן פיקניק.

מן החניה ועד למעיין יש הליכה רגלית קצרה.

וייז: עין ספיר. שימו לב כי חלקה האחרון של הדרך מעט משובש.

הכניסה חינם

עין ספיר
עין ספיר | צילום: אבנית סטרולוב

 

שימו לב:

* מומלץ להצטייד בנעלי הליכה המתאימות למים על מנת להיכנס לניקבות.
* אמנם לחלק מהניקבות חודר אור השמש, אך רובן חשוכות. מומלץ להצטייד בפנס או פנס ראש.
* בחלק מן האתרים שהמלצנו עליהם לא מתקיים איסוף זבל, אנא נקו אחריכם וקחו עימכם את האשפה שלכם.
* חלק מן הניקבות עמוקות, במיוחד עבור ילדים. הכניסה למים על אחריות המתרחץ בלבד. הורים, אנא שימרו על הילדים.