תנו לשמש לעלות: מסע בעקבות הזריחות היפות בארץ

אין כמו זריחה במדבר – הרגעים בהם קרני השמש הראשונות מלטפות את הנוף בצבעי זהב ואדום, ממלאים אותנו באנרגיה חדשה. בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, בחרנו את התצפיות הכי יפות בארץ בהן תוכלו לצפות בזריחה

זריחה בגן לאומי מצדה
זריחה בגן לאומי מצדה | צילום: מנו גרינשפן

בחודשי הקיץ החמים בשל עומסי חום כבדים באזור הדרום, קשה לטייל במהלך היום. על מנת להימנע מחום אוגוסט הקופח, רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לצאת בשעות הצהריים המאוחרות, לישון תחת כיפת השמיים, ולקום הישר אל הזריחות הכי יפות בארץ. כך תוכלו ליהנות מהטבע מבלי לסבול מהשמש הקופחת.

בעזרת רט"ג אספנו מספר תצפיות מובילות לצפייה בזריחה, בהן תוכלו להתחבר ליופי הראשוני של היום החדש וליהנות מהשלווה והעוצמה של הטבע.

הקפידו להגיע לאתרי הלינה לפני שעות הסגירה ולצאת לטייל בשעות הבוקר המוקדמות, ממש באור ראשון. הצטיידו במים, כובע ונעליים נוחות להליכה, שרוול ארוך וקרם הגנה, ושמרו על כללי הטיול הבטוח.

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

מכתש רמון ותצפית הנשרים

מכתש רמון הוא מכתש יחיד במינו בשל היותו המכתש הגדול בנגב ובעולם מסוגו. בניגוד למכתשים אחרים, יש לו מספר פתחי ניקוז המובילים את מי השיטפונות לערוץ נחל נקרות, משם לנחל הערבה ולים המלח.

בשנת 1995, בעקבות החלטת הממשלה לשמר את ארץ המכתשים, הוכרזו רוב שטחי המכתש כשמורת טבע. בשנת 2017, מכתש רמון הוכרז והוכר כשמורת אור כוכבים בינלאומית, ה-54 ברחבי העולם והראשונה במזרח התיכון.

הצפייה בכוכבים מאזור המכתש היא חוויה איכותית ומרוממת וכל מי שמביט בו מעלה בחשיכה נפעם מהמראה, אבל גם הזריחה מהמכתש  עוצמתית במיוחד.

במרחק קצר מאתר אבן רוח מים, אתר החולות הצבעוניים של מכתש רמון, על שפת כביש 40, נמצאת תצפית הנשרים. 

מנקודת התצפית המוסדרת ניתן לראות את קרני השמש מאירות את המכתש וצובעות אותו בגווני כתום המשתלבים עם צבעי האדמה המדברית. בשעות הבוקר המוקדמות, ניתן אף לצפות בנשרים ובטורפים המבקרים בתחנה האכלה לנשרים וחיות בר נדירים שהקימה הרשות במקום.

למעוניינים לישון בקרבת מקום, חוויית הקמפינג בחניון הלילה בארות מוסיפה מימד נוסף לביקור, עם מגוון אפשרויות לינת שטח – מאוהלים ומזרונים שניתן לשכור ועד מאהלים מסודרים עם תנאים מלאים הכוללים שירותים ומקלחות עם מים חמים.

הכניסה לחניון הלילה מהשעה 15:00 עד השעה 22:00 לכל המאוחר.

זריחה במכתש רמון
זריחה במכתש רמון | צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

 

זריחה מדברית במצדה 

אתר המצדה, הממוקם על הר תלול בשולי מדבר יהודה המשקיף לים המלח, הוקם על ידי המלך הורדוס, שהקים בו ארמון ומקום מפלט. בתקופת המרד הגדול, תפסו מורדים קנאים יהודים (כת הסיקריים - שנתפסו ככת קיצונית ושולית, הממיטה חורבן על היישוב היהודי בארץ בתקופת המרד הגדול) את מצדה וממנה יצאו לגיחות שוד אל יישובים באזור ים המלח, כאשר הליגיון הרומי צר על מצדה, בחרו המורדים להתאבד ולא להיכנע לרומאים.

התצפית המזרחית בגן הלאומי משקיפה לים המלח והרי מואב, ממנה ניתן לצפות בשמש מאירה את ים המלח בגוונים חמים ומדבריים. ניתן להגיע באמצעות רכבל ולערוך סיור עצמאי על במת ההר, הכולל ביקור במכלול העתיקות לפי בחירתכם, כולל הארמון הצפוני, ובמסלול הרגלי בשביל הנחש.

המתחם המערבי: עלייה לזריחה בשביל הסוללה, שביל רגלי נוח, השביל פתוח החל מהשעה 5:30 בבוקר, ניתן להרחיב את החוויה, ללון בחניון הלילה 'מצדה מערב'. 

מי שמחפש חוויה מלהיבה גם אחרי רדת האור, מוזמן לצפות בימים שלישי וחמישי במופע לילי רב חושי, אשר מוקרן על הצלע המערבית של ההר, בשילוב הקרנות ענק בטכנולוגית VIDEO MAPPING תאורה מתקדמת ופסקול ייחודי שהולחן על ידי שלמה גרוניך.

הגעה לחניון הלילה ולמתחם המערבי באמצעות כביש הגישה מהעיר ערד.

לאוהבי האקסטרים ולמי שאין פחד גבהים – הרשות מזמינה אתכם לקחת חלק להשתתף באתגר מצדה - חוויה אתגרית מיוחדת [לילדים מגיל 10 ומעלה] המוציאה אותנו באמצעות סולמות וחבלים אל מחוץ לחומות העיר על צלע ההר. הפעילות מחייבת ליווי מבוגר.

יש להקפיד על תיאום ביקור באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים בכל אחת מהאפשרויות שבחרתם. ייתכנו שינויים בשעות הפתיחה בהתאם למזג האוויר.

זריחה בגן לאומי מצדה
זריחה בגן לאומי מצדה | צילום: מנו גרינשפן

 

הר צפחות

הר צפחות הינו מסלול טיול בשביל הדרומי ביותר בישראל, ממנו נשקפת תצפית יפהפייה. התצפית פונה מזרחה אל מפרץ אילת והים האדום וניתן לראות ממנה את אי האלמוגים בסמוך לחופי סיני. מיקומו הייחודי מעל מפרץ אילת, גם מאפשר לצפות בעיר עקבה וממלכת ירדן, וכמובן את העיר אילת והערבה הדרומית.

ההגעה אל התצפית כרוכה בעליה של כשעה מחניון הלילה "שלמה תחתון" לאורך הסימון הירוק, שבסופה מחכה תצפית מרהיבה המשקיפה לעבר ארבע מדינות: ישראל, מצרים, ירדן וערב הסעודית.

הזריחה בראות נקייה ורחבה שכזו היא פלא הבריאה: קרני השמש נשברות על פני ים סוף, ויחד הם יוצרים גווני טורקיז מרהיבים המאירים את ההרים המגוונים המקיפים את הרי אילת.

מהתצפית, הירידה בשביל הירוק לכיוון חוף אלמוג ובית ספר שדה אילת אורכת כשעה וכוללת קטעים תלולים בהם יש להשגיח על הילדים. בסוף הירידה מגיעים לשמורת טבע חוף האלמוגים. מומלץ לתפוס מונית לנקודת ההתחלה או לחצות את הכביש לעבר שמורת חוף האלמוגים ולסיים את הטיול בצלילה חופשית או בשנורקלים, וליהנות מעולמו התת-ימי העשיר והמרהיב של ים סוף. ניתן לחזור לרכב באותה הדרך, בשביל המסומן בירוק.

משך הטיול כ-2-3 שעות מתאים למשפחות וילדים – דרגת קושי בינונית.

למעוניינים לסיים בשמורת חוף האלמוגים יש לתאם ביקור מראש באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים. ניתן לשכור ציוד – שנורקל מסיכה ואפוד ציפה.

זריחה בהר צפחות
זריחה בהר צפחות | צילום: זיו נדר רשות הטבע והגנים

 

אפרת רוחין, ממונית קהל וקהילה במחוז דרום ברשות הטבע והגנים: "אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו בקיץ הזה ליהנות מחוויות פשוטות – החל בלינת שטח, צפייה בכוכבים, הליכות קצרות וזריחות בתצפיות מיוחדות. הטבע מרפא ומרגיע והלינה תחת כיפת השמיים מחזירה אותנו לחוויות בסיסיות ומרוממות נפש.

באתרים המגוונים של רשות הטבע והגנים, תגלו מקומות קסומים בהם תוכלו להתנתק מהשגרה ולהתחבר מחדש לטבע העוצמתי של ישראל. חוויות אלו מעניקות לנו את ההזדמנות להעריך את היופי הפשוט של הנוף הישראלי, וליהנות מהטבע ומזמן איכות עם המשפחה והחברים."