על שפת הנחל: הנחל המפתיע במרכז הארץ שתוכלו לטבול בו

אמנם החופש נגמר, אך עדיין חם בחוץ, וזה הזמן לטבול בנחל נקי מבלי לנסוע רחוק. אבנית סטרולוב מצאה 4 פינות חמד במרכז הארץ, לאורך נחל הירקון, בהן אפשר להיכנס למים – לגזור ולשמור

פינות חמד בירקון
על שפת הנחל - פינות חמד בירקון | צילום: אבנית סטרולוב

מי אתה נחל הירקון?

נחל הירקון מתחיל במעיינות ראש העין, וזורם לאורך של כ-27 קילומטרים. זהו הנחל השני בגודלו בישראל, ורק נהר הירדן ארוך ממנו.

בערבית נקרא הנחל בשם "העוג'ה", שתרגומו – הפתלתל. ואכן מתפתל הנחל בין מספר ערים שונות בגוש דן וביניהן תל אביב, פתח תקווה, הוד השרון, בני ברק ורמת גן. במשך שנים רבות, הנחל היה מזוהם בשל פסולת תעשייתית וביוב שהוזרמו אליו, אך בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים לשקם חלקים ממנו, הכוללים בין היתר הזרמה של מי תהום נקיים, וכיום ישנם מקטעים בהם הנחל נקי וראוי לשחייה.

עם זאת, חשוב לדעת כי לא כל חלקי הנחל ראויים לטבילה. מקטעים של הנחל במרכז תל אביב, למשל, ממשיכים להיות מזוהמים ומסוכנים לרחצה. לעומת זאת, אזור המעיינות במעלה הנחל, סמוך לראש העין, הוא נקי יחסית, ובהם ניתן ליהנות מהמים.

מקומות שאפשר להכנס למים בירקון
הירקון - הנחל השני בגודלו בישראל | צילום: אבנית סטרולוב

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

היכן ניתן להיכנס בירקון למים ?

לאורך הירקון מספר אתרים תיירותיים. ניתן לבקר בפארק הירקון, המציע שטחים ירוקים נרחבים, אגמים מלאכותיים, שבילים להליכה ולרכיבה על אופניים ואף אפשרויות שייט בירקון.

בנוסף קיימים שני גנים לאומיים, המכונים מקורות הירקון, פארק האקולוגי הוד השרון ועוד.

מאז הקמת הרשות לפיתוח הירקון, עוסקים רבות בשיקום הנחל. כך למשל הוקמו האגנים הירוקים, שהינם מערכת של בריכות טיהור מים המשתמשת בצמחיית מים האופיינית לביצות ולנהל הירקון. המים מוזרמים לאגם הוד השרון, ומשם זורמים בנחל הדר החובר אל הירקון.

לאורך הירקון ישנן מספר נקודות טבעיות ויפות בהן ניתן לא רק ליהנות מהנוף, אלא גם להיכנס למים, בחרנו 4 מהן:

מקומות שאפשר להכנס למים בירקון
פיקניק לגדות הירקון | צילום: אבנית סטרולוב

 

1. כפר הבפטיסטים ובית הבטון

בסמוך לגן הלאומי מקורות הירקון, מחוץ לגבולות השמורה נמצא פינה נקייה ושקטה של הירקון. על אף קרבתה של הנקודה לגן לאומי, ואולי דווקא הודות לכך, מדובר בפינה כמעט לא מוכרת של הירקון. כשאנחנו ביקרנו שם בחודש אוגוסט, לא התקשינו למצוא פינה ריקה, שהיינו בה לבד.

אם אתם רוצים לשלב גם טיול רגלי, ולא רק שכשוך במים תוכלו להמשיך בהליכה לאורך הנחל, לצד סימון השבילים של שביל ישראל, עד שתגיעו לבית הבטון, מבנה שאף הוא שימש לשאיבת מים מהירקון, ולגשר החוצה את הנחל.

אפשר לשלב עם ביקור בגן הלאומי, להתחיל בפיקניק בשולחנות הפזורים בסביבה, טיול על שבילי העץ שעל שפת הנחל, ואז לנסוע מרחק של דקות בודדות אל הנקודה בה ניתן לרחוץ בנחל.

ווייז: כפר הבפטיסטים. לפני הכניסה לגן הלאומי יש פניה ימינה. יש להמשיך בה, עד שרואים שלט של רשות הטבע והגנים. הליכה קצרה בשביל תוביל אותנו עד למים.

נקודת כניסה למים ליד כפר הבפטיסטים
נקודת כניסה למים ליד כפר הבפטיסטים | צילום: אבנית סטרולוב

 

2. טחנת אבו רבאח

באבו רבאח, הנמצא סמוך למושב עדנים, תמצאו מבנה עתיק ויפהפה. אם תלכו סביב לו, תראו את גלגלי השיניים, אשר שימשו להפעלת טחנת הקמח שהייתה במקום. בימי הזוהר שלה, הייתה הטחנה אחת מ-5 טחנות שפעלו על גדות הירקון, והגדולה מביניהן. היא נבנתה ע"י השיח' אבו רבאח אי שם במאה ה-19, כטחנה עתיקה עם אבני ריחיים, ובשנת 1913 הפכה לטחנה מודרנית עם טורבינות קיטור.

בנקודה זו של הירקון תוכלו לראות את הטבע במיטבו. תפגשו כאן עופות מים רבים, ובעלי חיים (במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות).

מעבר להיות המקום יפהפה, עם כניסה נקייה למים ומבנה היסטורי, המקום מוכר גם כחניון לילה, כך שתוכלו להגיע לטבילה ואף להקים אוהל ולהישאר לישון ממש על שפת המים, כמו באתרי הקמפינג באירופה.

ווייז: אבו רבאח

טחנת אבו רבאח
טחנת אבו רבאח | צילום: אבנית סטרולוב

 

3. המפל ה(לא) נסתר בשרונית

בנקודה המקסימה הזו, שבה נחל הירקון מתחבר לנחל קנה, יש מפל קטן אך מרהיב, המאפשר טבילה והתרעננות בזרם הקריר. בעבר היה המקום אכן נסתר, אך כיום נדמה כי זוהי הנקודה המוכרת ביותר בירקון, ובשבתות וחופשים ניתן למצוא כאן המוני אנשים.

יש לשים לב כי בעוד שנחל הירקון הזורם כאן הינו נקי ומתאים לרחצה, הרי שנחל קנה, החובר אליו הינו מזוהם, ולכן באם תבחרו להיכנס למים, עשו זאת רק בחלק של הירקון!

המפל נוצר מאחר ויש הפרשי גבהים בין שני הנחלים. החלק הנקי הוא החלק הגבוה יותר, זה שלפני המפל.

ווייז: המפל הנסתר שרונית

המפל הנסתר שרונית
המפל הנסתר שרונית | צילום: טוהר זגורי

 

4. בית לאה

בית לאה, אשר ממוקם בצפון הירקון, לא רחוק מהיישוב נווה ירק, מספק גישה נוחה למים נקיים יחסית. האזור מוקף בצמחייה עשירה וירוקה ועצי אקליפטוס שמצלים על המקום. מעל הנחל תמצאו נדנדות מאולתרות שנתו על העצים, בסמוך לכניסה לנחל נמצא מבנה דו קומתי, ששימש בעבר לשאיבת מי הנחל (שכאמור היו נקיים) להשקיית הפרדסים באזור.

המבנה, שקומתו התחתונה בית שאיבה, וקומתו העליונה ככל הנראה שימשה למגורים על שפת הנחל, נקרא בית לאה, ומכאן שם המקום.

ווייז: בית לאה. שימו לב כי לאחר גשמים הדרך עלולה להיות בוצית ולא עבירה לרכבי פרייבט

בית לאה. צילום: עינב לנדאו
בית לאה | צילום: עינב לנדאו